هفته گذشته سازمان ملی استاندارد خبر از حذف سه خودروی تیبا صندوقدار، تیبا 2 (بدون صندوق) و سمند از فهرست تمدید اعتبار داد. حال پلیس راهور نیز اعلام کرده تا اعتبار این خودروها توسط سازمان ملی استاندارد تایید نشود امکان شماره گذاری این خودروها وجود نخواهد داشت.

اما چرا سازمان ملی استاندارد نام خودروهای یاد شده را از لیست تمدید اعتبار خط زد؟

مسئولان سازمان ملی استاندارد دلیل خارج کردن نام سمند، تیبا صندوقدار و تیبا 2 را از فهرست تمدید اعتبار عیوب پر تکرار عنوان کردند. در همین راستا مهدی انگورج مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یاد شده است. همچنین سرهنگ محمدعلی زارع معاون مهندسی پلیس راهور هم  شماره‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.

عنوان ایرادهای پر تکرار برای سمند و دو عضو خانواده تیبا خیلی کلی است و این سه خودرو به طور واضع در کدام قسمت ها چالش داشتند که سازمان ملی استاندارد تصمیم گرفت آنها را از فهرست تمدید اعتبار حذف کند؟   آن طور که مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده، ایرادات پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا به  انتقال قدرت در سیستم موتور، بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها مربوط بوده است. این ایرادها با توجه به اظهارات مصرف کنندگان و شکایت هایی که آنها ارسال کرده اند همچنین اطلاعات جمع آوری شده توسط تعمیرگاه ها و بخش خدمات پس از فروش جمع آوری شده و کارشناسان سازمان ملی استاندارد را متقاعد کرده تا خودروهای یاد شده را از فهرست تمدید اعتبار خارج کنند. 

پیش تر گواهینامه تایید ایمنی یا همان COP برای انواع محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به صورت سالیانه صادر می شد اما بعد تشدید نظارت بر وضعیت کیفی خودروهای تولیدی این گواهینامه امینی به صورت ماهانه از سوی سازمان ملی استاندارد برای خودروسازان صادر می شود. این سه خودرو نیز در ابتدای 1401 توانسته اند گواهینامه لازم را اخذ کنند اما به دلیل عیب هایی که در آنها تکرار شده و خودروساز برای رفع عیب ها اقدامی نکرده در لیست سیاه سازمان ملی استاندارد قرار گرفته اند.

اما واکنش خودروسازان در این ارتباط چه بوده است؟ ایران خودرو و سایپا پیش تر اعلام کرده بودند که در سال جاری تولید سمند و تیبا را متوقف خواهند کرد. حال به نظر می رسد اقدام سازمان ملی استاندارد در ارتباط با حذف این خودروها از فهرست تمدید اعتبار و به دنبال آن ممانعت پلیس راهور از شماره گذاری سمند، تیبا صندوقدار و تیبا 2 به نوعی برنامه شرکت های خودروساز را برای حذف این محصولات بهم ریخته است. زیرا این سه خودرو در حال حاضر در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا حضور دارند و شرکت های خودروساز نسبت به این محصولات تعهداتی را برای خود ایجاد کرده اند جلوگیری از شماره گذاری آنها می تواند خودروسازان را به دردسر بیندازد. خودروسازان به طور تلویحی ایرادهای وارد شده را پذیرفته اند  با این حال آن طور که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این سه خودرو تا زمانی که عیب های خود را بر طرف نکنند امکان بازگشت به فهرست تایید ایمنی را نخواهند داشت از طرف دیگر خودروسازان نیز که به دنبال خارج کردن آنها از سبد محصولاتی خود بودند اگر نتوانند با سازمان ملی استاندارد در این زمینه مصالحه کنند مجبورند برای بر طرف کردن عیب های این سه خودرو هزینه های گزافی را متحمل شوند. هزینه هایی که هیچ عایدی برای آنها در دراز مدت به دنبال ندارد زیرا این خودروها قرار است از خط تولید به موزه بروند. بررسی تجربیات گذشته نشان می دهد در دقیقه 90 میان خودروسازان و سازمان ها و نهادهای نظارتی مصالحه شده و به خودروسازان فرصتی دوباره اعطا شده است باید دید این بار سازمان ملی استاندارد تا کجا پای حرف خود خواهد ماند؟