صدیقه محمودی:چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در حالی امروز به کار خود پایان داد که شرکت های حاضر در این نمایشگاه از محصولات جدید خود رونمایی کردند.

در بخش خودروهایی سواری عرضه 10 محصول جدید رقم خوردکه به احتمال زیاد در سال جاری شاهد حضور آنها در جاده های کشور خواهیم بود.

نقطه مشترک خودروهای جدید این است که تمام آنها ( به جز آمیکو آرتیستون ) در واقع مونتاژ محصولات برندهای چینی هستند و خبری از تولید محصولات سایر برندهای خودروساز بین المللی در میان محصولات جدید شرکت های خودروساز نیست.   

این 10 محصول جدید در سبد محصولاتی خودروسازان بزرگ و خصوصی جای خواهد گرفت. بررسی این خودروها نشان می دهد که آنها در سگمنت های مختلفی عرضه می شوند. در میان محصولات جدید شاهد حضور خودروی سدان تا پیکاپ هستیم اما حضور سه خودرو در سگمنت MPV ( ون چند منظوره ) می تواند در نوع خود جالب باشد.

با توجه به اینکه شرکت های خودروساز پیش تر آن طور که باید و شاید برنامه ریزی برای تولید محصولات MPV نداشتند. ابتدا به معرفی سه محصول MPV  در میان 10 محصول جدید سال جاری می پردازیم.

از ون چند منظوره ایران خودرو آغاز می کنیم. خودروساز ساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در غرفه خود از هایما X7 رونمایی کرد. همان طور که از نام این خودرو پیداست ایران خودرویی ها بار دیگر تولید یک محصول از برند هایما را در دستور کار قرار داده اند با تولید این خودرو و همچنین هایما S8 جمع اعضای خانواده هایما در ایران خودرو به عدد چهار خواهد رسید. هایما X7 یک ون چند منظوره است که در سال 2019 توسط هایما رونمایی شد. این خودرو در بازار بین المللی در بازه قیمتی 26 تا 33 هزار دلاری بسته به آپشن هایی که دارد، قرار می گیرد. پیش بینی می شود این خودرو در بازار ایران بیش از یک میلیارد تومان قیمت بخورد.

نمایشگاه خودرو تهران

دومین محصول MPV حاضر در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران خودروی به نام اینرودز است که قرار است توسط بهمن موتری ها تولید شود. این خودرو نیز محصول برند چینی دانگ فنگ به نام دانگ فنگ C35 است. البته بر خلاف دو خودروی MPV دیگر که بیشتر برای خانواده طراحی شده بود به نظر می رسد محصول جدید بهمن موتور بیشتر بازار خودروهای کار را هدف قرار داده است. این خودرو در بازار چین حدود 9 هزار دلار قیمت دارد و بهمن موتوری ها برای آن قیمتی در حدود 500 میلیو تومان را در نظر گرفته اند. البته این خودرو چنانچه در بازار آفتابی شود بیش از این قیمت خواهد داشت.

نمایشگاه خودرو تهران

دیگر محصول MPV را نیز گروه خودروسازی فردا تولید می کند. سایت خودروسازی فردا در استان سمنان قرار دارد و ابتدا به تولید محصولات ایران خودرو مشغول بود اما چندی است که درکنار تولید محصولات ایران خودرو به مونتاژ چند خودروی از محصولات برند چینی دانگ فنگ نیز مشغول است.  محصول MPV این خودروساز که M4 FMC نام دارد در واقع محصول یکی از برندهای زیر مجموعه برند چینی دانگ فنگ به نام فنگژینگ است. این خودرو در بازار چین حدود 20 هزار دلار قیمت دارد و با این حدود قیمت چنانچه وارد بازار ایران شود بعید است زیر یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

 

نمایشگاه خودرو تهران

از محصول MPV  حاضر در نمایشگاه خودروی تهران به سراغ محصولات SUV می رویم. چهار محصول جدید در این سگمنت خودرویی در نمایشگاه خودروی تهران حاضر بودند. از هایما S8 محصول جدید ایران خودرو آغاز می کنیم. این خودرو همان طور که اشاره شد باعث می شود تا جمع اعضای خانواده هایما در سبد محصولاتی ایران خودرو به عدد چهار برسد. ایران خودرویی ها پیش تر تولید هایما S5 و هایما S7 را در دستور کار داشتند. این خودرو در بازار چین در بازه قیمتی 14 هزار تا 21 هزار دلاری قرار دارد. بنابراین به احتمال زیاد قیمت این خودرو بعد از عرضه توسط ایران خودرو در بازار بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود.

نمایشگاه خودرو تهران

بهمن موتوری ها نیز دیگنیتی پرستیژ را به سبد محصولاتی خود اضافه کردند. پیش تر این خودروساز خصوصی دیگنیتی پرایم را در خطوط تولید خود تکمیل می کرد. با توجه به اینکه دیگنیتی پرستیژ به مراتب از دیگنیتی پرایم قوی تر است بنابراین به طور طبیعی قیمتی بالاتر از دیگنیتی پرایم خواهد داشت. دیگنیتی پرایم این روزها با قیمتی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود. همان طور که می دانید دیگنیتی پرستیژ نیز همانند مدل پرایم محصول برند دانگ فنگ چین است.

نمایشگاه خودرو تهران

تیارا محصول خودروسازی ماموت نیز سومین خودروی SUV  جدید است که به احتمال زیاد در سال جاری در بازار حضور پیدا می کند. ماموت پیش از بازگشت تحریم ها به دنبال تولید محصولات برند آلمانی فولکس واگن در ایران بود اما حالا به مونتاژ محصولات برندهای چینی بسنده کرده است. تیارای ماموت محصول یکی از زیر مجموعه برند بایک چین به نام روژیانگ است. قیمت این خودرو به احتمال زیاد در بازار ایران در بازه حدود 900 میلیون تا یک میلیارد تومان نوسان می کند.

نمایشگاه خودرو تهران

لاماری ایما محصول آرین پارس موتور نیز یک خودروی SUV است که از سبد محصولاتی برند چینی دانگ فنگ توسط این خودروساز خصوصی انتخاب شده است. در حال حاضر این خودروی SUV با قیمت نزدیک به یک میلیارد تومان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حضور دارد و متقاضیان می توانند برای خرید آن با قیمت کارخانه ثبت نام کنند.

نمایشگاه خودرو تهران

خودروسازان در محصولات جدید خود به خودروهای پیکاپ نیز توجه داشته اند. ماموت با محصول کلوت با گیربکس اتوماتیک و خودروسازی آمیکو با محصول آرتیستون در این سگمنت حضور دارند.

نمایشگاه خودرو تهران

کلوت ماموت در واقع محصول برند چینی دایون است. این خودرو در بازار چین با نام دایون V5 حدود 15 هزار تا 19 هزار دلار بسته به آپشن قیمت دارد. این خودرو نیز بعد از عرضه بیش از یک میلیارد تومان در بازار قیمت خواهد خورد.

نمایشگاه خودرو تهران

محصول جدید آمیکو نیز هنوز در مراحل اخذ مجوز برای شماره گذاری است اما با توجه به محصول پیشین این خودروساز یعنی آمیکو آسنا پیش بینی می شود که با استقبال بازار مواجه شود. هنوز قیمت این خودرو مشخص نیست.

نمایشگاه خودرو تهران

تنها خودروی سدان جدید حاضر در نمایشگاه خودروی تهران نیز به بهمن موتور اختصاص دارد. بهمن موتوری ها برنامه ریزی کرده اند که امسال سدان رسپکت را به بازار عرضه کنند. این خودرو از تولیدات برند کایی زیر مجموعه برند چری است. رسپکت در بازار چین به نام ژواندو شناخته می شود و قیمت آن حدود 12 تا 15 دلار برآرود می شود. این خودرو در صورت حضور در بازار ایران در مرز قیمتی یک میلیارد تومان قرار خواهد گرفت.

در کنار حضور برندهای مطرح خودروساز در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران جای سه شرکت خودروساز یعنی سایپا، کرمان موتور و مدیران خودرو خالی بود.