واردات خودرو به پیچ پایانی رسیده و به زودی شاهد برداشتن قفل از در ورود خودرو خواهیم بود. چهارشنبه هفته گذشته رضا فاطی امین وزیر صمت خبر از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیات دولت داد. آن طور که خبرگزاری تسنیم پیگیری کرده قرار است فردا بحث ورود خودرو به کشور در هیات دولت مطرح و چانه زنی های نهایی درباره آن انجام شود.

اما با فرض تایید نهایی هیات دولت خودروهای وارداتی چه زمانی به بازار وارد خواهند شد؟

چنانچه دولت با پیش نویس ارائه شده در ارتباط با واردات خودرو موافقت کند، در مرحله بعد وزارت صمت باید آیین نامه اجرایی را برای ورود خودرو به کشور را آماده کند. با انتشار آیین نامه اجرایی تازه کار واردکنندگان شروع می شودکه باید کفش های آهنین به پا کنند تا بتوانند با اخذ مجوز از سازمان ها و نهادهای متولی در این زمینه نسبت به واردات خودرو اقدام و آنها را روانه بازار کنند.

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان می گوید اصلی ترین چالش در این ارتباط اخذ مجوز از سازما ن ملی استاندارد است. آن طور که دادفر می گوید اخذ مجوز از این سازمان در بهترین حالت حدود 3 ماه زمان می برد.

دبیر انجمن واردکنندگان ادامه می دهد بعد از اخذ مجوز سازمان ملی استاندارد باید مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست کشور دریافت شود. به گفته دادفر آنگاه واردکنندگان باید مراحل ثبت سفارش، تخصیص ارز را نهایی کرده و بعد از مراجع به گمرک و تایید نهایی توسط مسئولان آن می توانند نسبت به حمل خودرو اقدام کنند.

دادفر معتقد است در بهترین حالت ممکن خودروهای مدل 2022 اواخر شهریورماه سال جاری در بازار دیده خواهند شد.

البته دبیر انجمن واردکنندگان تاکید می کند این به شرطی است که در مسیر واردات خودرو به کشور سنگ اندازی صورت نگیرد.