ایران خودرویی ها لیست قیمت محصولات تولیدی خود مربوط به اردیبشهت ماه 1401 را منتشر کردند. بررسی این لیست نشان می دهد چهار خودرویی که عنوان محصولات لاکچری ایران خودرو (شامل دو عضو خانواده هایما و دو عضو خانواده تارا) را یدک می کشند، در این لیست غایب هستند. آن طور که ایران خودرویی ها توضیح داده اند نبود محصولی در لیست قیمتی به آن معناست که این خودروساز برای تولید و عرضه محصولات غایب در ماهی که لیست قیمتی را منتشر کرده، برنامه ای ندارد. با توجه به اعلام نکردن قیمت برای چهار خودرویی یاد شده متقاضیان این خودروها به طور موقت باید تا پایان اردیبهشت ماه منتظر بمانند و خرید خود از کارخانه را به تعویق بیندازند تا ببینند خودروهای محبوب آنها در لیست قیمت خردادماه حضور خواهند داشت یا نه؟

اما بررسی لیست قیمت ایران خودرو مربوط به اردیبهشت ماه 1401 و مقایسه آن با لیست قیمت فروردین ماه امسال گویای این نکته است که تارا اتوماتیک که در لیست فروردین ماه حضور داشت از لیست اردیبهشت خط خورده است.

همچنین مبلغی حدود 114 هزار تومان تحت عنوان هزینه نصب و ساخت پلاک به قیمت های اردیبهشتی محصولات ایران خودرو در قیاس با قیمت های فروردین ماه این محصولات اضافه شده است.

آن طور که از لیست قیمت ایران خودرو مربوط به دومین ماه از فصل بهار بر می آید این خودروساز نیم نگاهی به افزایش قیمت در اردیبهشت ماه دارد زیرا در توضیحات لیست قیمتی متشر شده در اردیبهشت ماه آمده است در صورت اضافه شدن سایر الزامات قانونی توسط مراجع ذیربط و ابلاغ آن به خودروساز، مبالغ مذکور به قیمت محصولات شرکت ایران خودرو افزوده خواهد شد.

البته با توجه به بازه 6 ماهه بررسی قیمت کارخانه خودرو از یک طرف و افزایش قیمت در آذرماه سال گذشته بعید است سیاست گذار خودرویی زودتر از خردادماه زیر مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را امضا کند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که توقف موقت تولید و عرضه چهار خودروی یاد شده می تواند تا حدودی فیتیله قیمت این محصولات را در بازار بالا بکشد زیرا عرضه محصولات همواره یکی از مولفه های اثرگذار روی قیمت بازار بوده است. از آنجایی که دو عضو خانواده هایما یعنی هایما S7 ، هایما S5 و همچنین تارا با گیربکس دستی در لیست فروردین ماه این خودروساز جایی نداشتند بنایراین توقف دو ماهه تولید و عرضه این خودروها می تواند از دلایل افزایش قیمت آنها در بازار باشد.