دادستان دیوان محاسبات کل کشور از صدور دادخواست در ارتباط با ورود غیر قانونی خودرو به کشور خبر داد.

علی کامیار گفت سال گذشته رسیدگی و صدور دادخواست برای واردات 300 دستگاه تویوتا هایلوکس در دستور کار این نهاد نظارتی قرار داشت.

در شرایطی  ورود غیر قانونی خودرو به کشور ذره بین دیوان محاسبات رفته است که واردات خودرو به کشور از تیرماه 97 ممنوع بوده است.

سال گذشته انتشار آگهی توسط یک شرکت خصوصی در برخی از روزنامه های کثیر الانتشار و فضای مجازی خبر از واردات تعدادی تویوتا هایلوکس به کشور داد. بر اساس اعلام این شرکت خصوصی واردات این خودروها برای واگذاری به نهاد و سازمان های خاص انجام شده است. اما چندی بعد این خودروها که دارای مدل 2020 و 2021 بودند در بازار خودروی کشور دیده شدند و سر و کله برخی از این خودروها در آگهی های منتشر شده در پلت فرم های انتشار دهنده آگهی خودرو در فضای مجازی رویت شد. پیگیرها در همان زمان نشان داد که این خودروها پلاک شده و آماده تحویل به متقاضیان است.

با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور اینکه کدام فرد یا نهاد توانسته با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور ( چه برای افراد حقیقی و حقوقی) به صورت زیر زمینی این خودروها را وارد و در بازار به فروش برساند سوالی است که باید منتظر نتیجه دادخواست دیوان محاسبات ماند اما آنچه مشخص است در شرایطی که سیاست گذار کلان اصرار به تداوم ممنوعیت ورود خودرو به کشور دارد و بازار تشنه است هستند افراد، نهادها و سازمانی هایی که با دور زدن قانون اقدام به واردات خودرو به صورت زیر زمینی می کنند و سودهای سرشاری به جیب می زنند.