واکنش ها به حذف مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 همچنان ادامه دارد و مشخص نیست در نهایت بحث واردات سواری ها از لایحه بودجه امسال حذف شده یا همچنان این امکان برای دولت وجود دارد تا از طریق واردات خودروهای سواری در سال جاری کسب در آمد کند.

در آخرین روز کاری سال گذشته، مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه را بررسی و رفع کرد. یکی از ایرادات شورای نگهبان مربوط به بند الحاقی به تبصره ۷ درباره واردات خودرو بود.

آن طور که محمدباقر قالیباف رییس مجلس در اولین روزکاری مجلس در 1401توضیح داد: بحث واردات خودروی سواری مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت . در این راستا بطور تلویحی از نمایندگان مجوز گرفته شد برای اینکه بودجه معطل نماند. اگر مجمع همچنان به این بند ایراد گرفت، ایرادات واردات خودروی سواری حذف شود.

اما این توضیحات قالیباف چندان قانع کننده نبود و برخی نمایندگان به این موضوع اعتراض داشتند که چرا در شرایطی که نمایندگان بحث واردات خودرو را در صحن علنی مصوب کردند، اما این بند در لایحه نهایی بودجه 1401 حذف شده است. از جمله این نمایندگان، غنی نظری خانقاه نماینده خلخال و کوثر از حوزه انتخابیه اردبیل است. این نماینده مجلس که عضو کمیسیون اقتصادی است، گفت حذف بند واردات خودروی سواری بدون اینکه نمایندگان حاضر در صحن مجلس از آن مطلع باشند به جایگاه مجلس ضربه می زند. نظری معتقد است هیات رییسه مجلس و کمیسیون تلفیق نباید بدون هماهنگی با نمایندگان مجلس تبصره مربوط به واردات خودرو را حذف می‌کردند.

در شرایطی که به نظر می رسد هیات رییسه مجلس به دلیل نگرانی از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه واردات خودروی سواری این بند را از لایحه نهایی بودجه 1401 حذف کرده است اما صحبت های علی نیکزاد نایب رییس مجلس به نوعی ورق را برگرداند.

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، سرعین و نمین می گوید اینکه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته و بند واردات خودروی سواری حذف شده،حرف درستی نیست. بر اساس اظهارات  نایب رییس مجلس، در روزهای آخر اسفند توافق شد که اگر شورای نگهبان در مورد واردات خودرو ایرادی گرفت، هیات رییسه بتواند تصمیم‌گیری کند. این عضو کمیسیون تدوین آیین نامه های داخلی مجلس تاکید کرد: بنابراین این موضوع را هیات رییسه مجلس با شورای نگهبان قطعی کرده نه با هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام.

فارغ از اینکه بند واردات خودروی سواری از لایحه بودجه سال جاری حذف شده یا نه به نظر می رسد در شرایط حاضر توپ در زمین دولت قرار دارد. با توجه به اتمام مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در اردیبشهت ماه سال جاری دولت می تواند به صورت مستقل مجوز واردات خودرو را صادر و بحث واردات خودرو را به پیش از تیرماه سال 97 برگرداند. چنانچه دولت تصمیم به این کار بگیرد دیگر برای اجرای آن نیاز به کسب تکلیف از مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد. اما در بحبوحه حذف بند واردات خودروی سواری از لایحه بودجه سال جاری دولتمردان ترجیح دادند به جای اظهارنظر صریح سیاست سکوت را در پیش گیرند اما این سکوت دائمی نخواهد بود و دولتمردان باید تا پیش از اتمام زمان لغو مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه امسال از برنامه خود برای تداوم ممنوعیت واردات یا بازگشایی مسیر واردات خودروی سواری رونمایی کنند.