آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می دهد تولید شرکت های خودروساز خصوصی در پایان بهمن ماه 1400 به نسبت مدت مشابه سال گذشته پیش از 20 درصد رشد کرد. خصوصی سازان در پایان بهمن امسال در مجموع تولید نزدیک به 58 هزار دستگاه از محصولات خود را نهایی کردند. آنها سال گذشته در همین بازه زمانی تولید بیش از 47 هزار و 800 دستگاه خودرو را نهایی کرده بودند.

آمارها نشان می دهد 15 شرکت تولید کننده خصوصی در کشور حضور دارند. از این تعداد  10 شرکت توانستند خطوط تولید خود را در سال 1400 فعال نگه دارند.

در میان خودروسازان خصوصی سه شرکت مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور به ترتیب در رتبه های اول تا سوم جدول تیراژ تولید قرار دارند. مدیران خودرویی ها به تنهایی 58 درصد تولید کل را به خود اخنصاص داده اند. این خودروساز خصوصی سال امسال حدود 33 هزار و 570 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرد. با اینکه مدیران خودرویی ها توانسته اند این تعداد خودرو تولید کنند باز هم از تیراژ تولید سال گذشته خود عقب هستند. مدیران خودرویی ها سال 99 توانستند تا پایان بهمن ماه حدود 34 هزار و 140 دستگاه خودرو تولید کنند. بنابراین این خودروساز افت تولید حدود 1.5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. اما برخلاف مدیران خودرو، کرمان موتوری ها رشد تولید را در پایان بهمن امسال به نسبت بهمن 99 تجربه کردند. این خودروساز خصوصی در پایان دومین ماه از فصل زمستان سال جاری تولید بیش از 16 هزار و 400 دستگاه از انواع محصولات خود را به سرانجام رسانده است. این تیراژ تولید در قیاس با تولید نزدیک به 10 هزار و 720 دستگاهی سال گذشته از رشد تولید حدود 53 درصدی حکایت دارد. بهمن موتور هم همانند کرمان موتور رشد تولید را به خود دید. این خودروساز خصوصی سال گذشته تا پایان بهمن ماه تولید حدود هزار و 530 دستگاه را تجربه کرده بود. اما این خودروساز خصوصی در بازه یاد شده طی سال جاری تولید حدود 6 هزار و 360 دستگاه خودرو را در خطوط تولید تکمیل کرده است. بنابراین بهمن موتوری ها نیز رشدی حدود 315 درصدی را به خود دیدند.

اما در میان محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی خودروی X22 مدیران خودرو بیشترین تیراژ تولید را تا پایان بهمن ماه 1400 به نام خود ثبت کرده است. این خودرو در بازه زمانی یاد شده بیش از 12 هزار و 220 دستگاه تولید شده است. بنابراین شاهد هستیم که این خودرو به تنهایی حدود 21 درصد از تولید کل را به خود اختصاص داده است. سال گذشته این خودرو حدود 7 هزار و 780 دسنگاه تولید شده بود. بنابراین مدیران خودرو توانسته در تولید این محصول رشدی حدود 58 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. با توجه به اینکه مدیران خودرو امسال فیس لیفت جدیدی از این محصول را به نام X22 pro رونمایی کرده مشخص است که رویای رشد تیراژ تولید را در سر می پروراند.