بازار خودرو این روزها خلوت است این در حالیست که به طور سنتی بازار در شب عید و تابستان معمولاً  شلوغ است و حجم داد و ستد در بازار بالاست. اما بازار شب عید 1400 ظاهراً بویی از شب عید سال های گذشته با خود ندارد و قرار نیست شلوغ شود. با این حال هستند خودروهایی مانند خانواده پراید (پراید 111 و پراید 131)، دو عضو خانواده پژو 206 یعنی پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوق دار،پژو 405 مدل GLX در میان خودروهای داخلی و در میان محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ محصولاتی مانند خانواده رنو (ساندرو، ساندرو استپ وی، پارس تندر؛ تندر 90 E2، تندر 90 پلاس اتوماتیک و تندر 90 با گیربکس دنده ای)، چانگان، دانگ فنگ H30 کراس و سراتو همچنان بازار خود را حفظ می کنند و در روزهای کسادی همچنان مشتریان پیگیر خرید آنها هستند.

اما چرا این خودروها در روزهای خلوتی بازار نیز مشتری خود را دارند؟ دلیل این مساله را باید در توقف تولید آنها جست و جو کرد. محصولاتی مانند پراید و پژو 405 بیش از یک سال و نیم است که تولیدشان متوقف شده است این مساله در مورد خودروهای مونتاژی پررنگ تر است و شاهد هستیم که خودروهایی مانند محصولات رنو، چانگان، سراتو در حال حاضر با مدل 98 در بازار حضور دارند. بنابراین توقف تولید خودروهای نام برده شده و علاقه مشتریان به آنها اصلی ترین دلیل برای کم شدن مدل صفر این خودروها در بازار و مورد توجه بودن آنها در روزهای کسادی  است.  بررسی بازار خودرو نشان می دهد در حالیکه محصولی مانند تیبا 2 در حال حاضر در خطوط تولید سایپا حضور دارد و به نسبت پراید 111 محصول به روزتری محسوب می شود اما قیمت صفر این خودرو حدود 2 میلیون تومان از پراید 111 ارزان تر است. پراید 111 با قیمتی حدود 186 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود. دلیل این فاصله قیمتی میان تیبا 2 و پراید 111 را باید در کاهش شدید مدل صفر این خودرو در بازار و صف تقاضا برای آن جست و جو کرد.

مساله بعدی که باید درباره اقبال خودروهای یاد شده بخصوص خودورهای مونتاژی مورد توجه قرار داد بحث خدمات پس از فروش به این خودروها است از آنجایی که این محصولات توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است مشتریان این ذهنیت را دارند که خدمات رسانی و همچنین تامین قطعات به این خودروها با کیفیت بهتر و زمان کمتری انجام می گیرد.

نکته سوم در این ارتباط بحث افت قیمت است. خریداران این ذهنیت را دارند که محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ به نسبت محصولات مونتاژی خودروسازان خصوصی افت قیمت کمتری را تجربه می کند.

با توجه به مسائل یاد شده به نظر می رسد در روزهای پایانی سال به رغم رکود حاکم بر بازار همچنان بازار خودروهای یاد شده گرم باشد.