صبح امروز در جریان جلسه علنی مجلس نمایندگان مهر تاییدی بر پیشنهاد اعضای کمیسیون تلفیق زدند تا یک گام دیگر به واردات خودرو در سال آینده نزدیک شویم. این اتفاق می تواند مسیر قیمت ها را در بازار خودرو تغییر داده و نمودار قیمت ها را نزولی کند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۷ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. بر این اساس به دولت اجازه داده شد تا سال آینده مجوز واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری شامل 50 هزار دستگاه خودروی بنزین سوز و 20 هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی را صادر کند.

با توجه به موافقت دولت و مجلس به نظر می رسد تنها مانع بر سر واردات خودرو هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام مستقر در مجمع تشخیص مصلحت باشد. این هیات تا کنون دوبار با مصوبات نمایندگان مجلس در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو به کشور  به رغم موافقت شورای نگهبان، مخالفت کرده است. هر بار که نمایندگان مجلس مصوبه ای را در ارتباط با ورود مدیریت شده خودرو نهایی کردند، شاهد ریزش قیمت ها بودیم. بنابراین با توجه به نظر دولت و مصوبه امروز مجلس به نظر می رسد مخالفت هیات یاد شده تنها مانع بر سر راه واردات خودرو به کشور در سال آینده باشد و چنانچه این هیات نیز موافقت کند، سونامی نزولی شدن قیمت ها در بازار خودرو آغاز خواهد شد.

 با توجه به انتقادات مطرح شده در چند وقت اخیر در ارتباط با کیفیت خودروهای داخلی این امیدواری وجود دارد تا اعضای هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام نیز نرم شده و با واردات مدیریت شده خودرو به کشور موافقت کنند. چنانچه این اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه تا حدودی بازار خودرو از انحصار خارج خواهد شد، قیمت ها نزولی می شود و دولت این این مسیر می تواند بار دیگر نقدینگی را به حساب خود واریز کند.  

بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ لایحه، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این  قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

همچنین نمایندگان در جلسه علنی امروز علاوه بر موافقت با واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری(بنزین سوز و برقی- هیبریدی) موافقت کردند سال آینده دولت 10 هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده، 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری، 5 هزار دستگاه ماشین الات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت و هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار را نیز وارد کند.

بنابراین واردات خودرو نه تنها حباب قیمتی را در بازار خودروهای وارداتی از میان می برد این مساله سبب ریزش قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای داخلی نیز خواهد شد.