رییس جمهور امروز به همراه رضا فاطمی امین وزیر صمت به کارخانه ایران خودرو رفت. ابراهیم رییسی در این دیدار علاوه بر حضور در خط تولید این خودروساز بازدیدی نیز از پارکینگ محصولات ناقص داشت.

ابراهیم رییسی در ابتدای این دیدار به یکی از پارکینگ های ایران خودرو که مملو از محصولات ناقص دپویی است، رفت. در بازدید از این پارکینگ رییس وجود این تعداد خودرو به صورت ناقص را در پارکینگ ایران خودرو غیر قابل قبول دانست و دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

ابراهیم رییس سپس به کارخانه ایران خودرو رفت و بازدیدی از خط تولید این خودروساز داشت. در جریان دیدار رییس جمهور از خط تولید خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص دستوراتی نیز در ارتباط با بحث تولید توسط رییس جمهور صادر شد.

در کنار صدور دستور برای تولید و همچنین تکمیل خودروهای ناقص ابراهیم رییسی دستورات دیگری نیز صادر و محمد مخبر در قامت معاون اول رییس جمهور مسئول پیگیری دستورات رییس جمهور شد.

اما رییس جمهور چه دستوراتی را در جریان بازدید از ایران خودرو صادر کرد

در حوزه تولید ابراهیم رییس علاوه بر تکلیف به خودروسازان برای افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال آینده به نسبت امسال خواستار توقف تولید سه محصول قدیمی و اضافه شدن سه محصول جدید به سبد محصولاتی خودروسازان در سال آینده شد. رییس جمهور تاکید کرد  تولید یک خودرو به صورت اقتصادی نیز در دستورکار شرکت های خودروساز قرار گیرد.

برنامه ریزی برای  تولید خودروهای برقی با اسفتاده از توانمندی های صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان از دیگر دستورات رییس جمهور به خودروسازان بود. ترخیص خودروهای ناقص دپویی حداکثر طی دوماه آینده و حذف قرعه کشی از فرایند عرضه خودروسازان با دوپینگ افزایش عرضه در سال آینده دو دستور دیگری رییسی بود.

رییس جمهور در جمع ایران خودرویی ها تاکید کرد به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

رییسی فرمان داد تا دیگر شرکت های خودروساز واگذاری محصولات تولیدی خود به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی را به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم متوقف کنند.

رییس جمهور همچنین تکلیفی روی دوش تجاری سازان قرار داد. ابراهیم رییسی نوسازی حداقل 20 هزار دستگاه کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس فرسوده به صورت سالانه را به خودروسازان تجاری تکلیف کرد.

افزایش کیفیت نیز مدنظر رییس جمهور قرار داشت و خودروسازان را ملزم کرد تا محصولات تولیدی خود را از ابتدای سال آینده به مدت سه سال و یا 60 هزار کیلومتر گارانتی کنند. رییس جمهور از دستگاه های مربوط ه خواست تا با قاچاق قطعات یدکی و همچنین توزیع قطعات تقلبی در بازار برخورد کنند.

در ارتباط با خصوصی سازی در صنعت خودرو رییس جمهور خواستار تعیین تکلیف واگذاری مدیریت دولتی دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی شد.