دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا اخذ مالیت از خودروهای لوکس را در سال 1401 عملیاتی کند. در لایحه بودجه سال های 99 و 1400 دولت دوازدهم دو بار بحث اخذ مالیت از خودروهای لوکس را مطرح کرد اما هیچ گاه ریالی از این مسیر به خزانه واریز نشد. اما حال دولت ابراهیم رییسی به دنبال این است تا بخشی از هزینه های خود در سال آینده را از مسیر دریافت مالیات از خودروهای لوکس تامین کند.

البته دولت سیزدهم همان آیین نامه را مدنظر دارد که مقدمات تهیه آن در دولت قبل فراهم شد اما در پیچ کمیسیون اقتصادی دولت و هیات دولت ماند هیچگاه اجرایی نشد.

پیش تر تصور همگان این بود  که تنها خودروهایی که قیمت آنها بالای یک میلیارد تومان است مشمول این مالیات می شوند اما دقت در متن مصوبه نهایی شده در کمیسیون اقتصادی دولت نشان می دهد که چنانچه یک خانواده چند خودرو داشته باشد و مجموع قیمت خودروها نیز بالای یک میلیارد تومان باشد باید مالیات پرداخت کند.

به گزارش ایلنا، معاون فناوری‌های سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت تعداد کل مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس حدود ۲۷۲ هزار نفر برآورد می شود.  به گفته هادی خانی این افراد حول و حوش ۵۴۷ هزار خودروی مشمول مالیات را در کل کشور در اختیار دارند.

بر اساس صحبت های این مقام مسئول ارسال پیامک برای ۱۵ هزار مشمول انجام شده و به طور مستمر به این عدد اضافه می‌شود و به زودی برای تمام ۲۷۲ هزار مشمول پیامک ارسال می‌شود.

اخیرا با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نرخ مالیات بر خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱ مشخص شد و مالیات بر اساس مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار اشخاص حقیقی، خانواده و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور سرپرست خانوار قرار دارد، تعیین شده است. طبق این مصوبه به  خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد. تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان: یک درصد، تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان: ۲ درصد، تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد، نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان: ۴ درصد است. گفتنی است براساس فرمول اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مالیات خودروها از ۱۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

پیش بینی دولت این است که حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان از محل اخذ مالیات از خودروهای لوکس به خزانه واریز کند.