اطلاعات سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان فصل پاییز که در سایت کدال سایت کدال سازمان منتشر شد نشان می دهد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع بیش از 627 هزار و 150 دستگاه خودرو را برای متقاضیان فاکتور کردند.

اما خودروسازان طی 9 ماه گذشته به دلیل نقص قطعات نتوانسته بیش از 178 هزار دستگاه خودروی تولیدی را تجاری کنند.

بررسی ها نشان می دهد خودروسازان به طور متوسط ماهانه حدود 69 هزار و 600 دستگاه خودرو فروختند. بنابراین دپویی حدود 178 هزار دستگاه خودروی ناقص به آن معناست که حول و حوش دو ماه و نیم از فروش خودروسازان در پارکینگ های شرکت های آنها منتظر قطعه است.

اواخر مهرماه سال جاری اعلام شد دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع 147 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های خود دارند. سهم ایران خودرویی ها حدود 94 هزار دستگاه و سهم سایپا هم حدود 53 هزار دستگاه اعلام شد. افزایش تعداد خودروهای ناقص نشان می دهد خودروسازان نه تنها نتوانستند از تعداد خودروهای ناقص کم کنند بلکه بر تعداد انها نیز افزودند. آمارها نشان می دهد طی دو ماه یعنی از مهر تا آذر بالغ بر 21 درصد به تعداد خودروهای ناقص اضافه شد.

دست اندرکاران بازار خودرو یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار را کاهش عرضه شرکت های خودروساز عنوان می کنند. بنابراین چنانچه خودروسازان بتوانند هر چه زودتر خودروهای دپو شده خود را تکمیل و تجاری کنند این مساله به کاهش قیمت ها در بازار کمک می کند.

به نظر می رسد تجاری سازی خودروهای ناقص کسانی را که در شرایط فعلی خودروهای در اختیار خود را در پارکینگ ها نگه داشته تا با افزایش قیمت ها سود بیشتری به حساب خود واریز کنند را نیز تحریک خواهد کرد تا خودروهای خود را به بازار بیاورند. این مساله می تواند کمک زیادی به بهبود روند عرضه خودرو به بازار کند. سنگین تر کردن کف عرضه در مقابل تقاضا سبب می شود تا نمودار قیمت ها نزولی شده و این اتفاق می تواند زمینه ساز کاهش تنش قیمتی و رسیدن قیمت ها به نقطه تعادل باشد.