به گزارش اکوایران، در حالی که وزیر ارتباطات اصرار دارد که اینترنت در ایران مشکل خاصی ندارد و دولت به دنبال قطعی اینترنت در کشور نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد قطع، اختلال و فیلترینگ اینترنت تاکنون ضررهای قابل توجه و گاه جبران‌ناپذیری را بویژه در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین بر جای گذاشته است.

در تازه‌ترین شواهد ارائه‌شده در این زمینه، تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان گزارش کرده ایران در سال 2022 معادل 773 میلیون دلار از قطعی عمدی اینترنت خسارت دیده است. با احتساب قیمت امروز (یکشنبه 18 دی) دلار در بازار متشکل ارزی، یعنی حدود 39 هزار تومان به ازای هر دلار، این رقم بیش از 30 هزار میلیارد تومان است.

با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی می‌توان گفت این میزان خسارت، تقریبا معادل نیمی از بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی است. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میزان بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی تا پایان مهر امسال معادل 58 هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق این گزارش قریب به 72 میلیون نفر از شهروندان ایرانی در سال 2022 در مجموع به مدت ۲ هزار و ۱۷۹ ساعت از قطعی عمدی اینترنت تاثیر گرفته‌اند و همچنین شاهد ۴ هزار و ۸۶۳ ساعت بروز قطعی در دسترسی خود به شبکه‌های اجتماعی و ۱۳۰ ساعت اختلال شدید در شبکه اینترنت بودند.

در همین راستا بازار خرید و فروش فیلترشکن‌ و وی‌پی‌ان‌ها نیز که این روزها بحث جرم‌انگاری و برخورد قانونی با آن از سوی قوه قضاییه مطرح شده، طی سال میلادی گذشته به ویژه همزمان با آغاز اعتراضات در کشور و موج گسترده فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تا به امروز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؛ بطوریکه بر اساس گزارش مورد اشاره، تقاضا برای خدمات وی‌پی‌ان در ایران در ماه سپتامبر گذشته (از ۱۱ شهریور تا ۹ مهر) بیش از 3 هزار درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، روسیه با ۵۹/ ۲۱ میلیارد دلار خسارت، آسیب‌دیده‌ترین کشور از قطعی عمدی اینترنت در سال ۲۰۲۲ میلادی بود و پس از آن ایران و قزاقستان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

بر اساس گزارش تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان تعداد شهروندان ضربه‌دیده از این قطعی‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد افزایش داشته و میزان خساراتی که این اقدامات بر اقتصاد جهانی وارد کرده نیز در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن، بیش از چهار برابر افزایش داشته و کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان، میانمار، ازبکستان، هند، اتیوپی، نیجریه، کوبا، ترکمنستان، ترکیه، سودان، بورکینافاسو، سوریه و الجزایر به ترتیب ۱۵ کشور اول فهرست خسارت قطع عمدی اینترنت در سال ۲۰۲۲ میلادی هستند.