به گزارش اکوایران، مهدی باقری درباره زمان پایان محدودیت‌های دسترسی به اینترنت که از سه ماه قبل تشدید شده، گفته است: محدودیت دسترسی به برخی نرم‌افزارها، هرچه بوده ادامه خواهد یافت مگر اینکه اتفاق جدیدی بیفتد. مردم محدودیتی برای استفاده از اینترنت ندارند، اما محدودیت‌هایی برای نرم‌افزارهای اینستاگرام و واتس‌اپ که متعلق به آمریکا هستند، اعمال شده و طبیعی هم هست.

او در توجیه اعتقاد خود مبنی بر «طبیعی بودن» فیلترینگ بویژه درمورد دو پلتفرم مورد اشاره، گفته نگاه اینستاگرام و واتس‌اپ «براندازانه» بوده و بستر آنها «به عمد فراهم شد تا در کشور اغتشاش باشد و از مردم شهید بدهیم.»

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای می‌گوید «ما با استفاده از نرم‌افزار به عنوان نرم‌افزار مشکلی نداریم بلکه درباره قصد اداره‌کنندگان آن حرف داریم؛ اگر از واتس‌اپ و اینستاگرام به‌درستی استفاده می‌شد و آنها قصد ناامن کردن کشور را نداشتند، ما با آنها مشکل نداشتیم؛ اما طبیعی است وقتی می‌بینیم در حال به آشوب کشاندن کشورمان هستند، باید با محدودیت‌هایی مواجه شوند.»

باقری اظهار کرده که اداره‌کنندگان این دو اپلیکیشن [به دلیل عملکردشان در ایران] نه‌تنها به هیچ عنوان پشیمان نیستند و هیچ‌گاه ابراز ندامت و پشیمانی نکردند، بلکه به کارشان افتخار می‌کنند.

عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، گفته «به نظر من اگر این دو نرم‌افزار متنبه شده باشند و بخواهند به کشور بیایند و به صورت قانونی در کشور ما فعالیت کنند، ابتدا باید تمام خسارات را پرداخت کنند؛ چراکه آنها در اتفاقات اخیر هم مشارکت و هم معاونت داشتند و باید طبق قوانین بین‌المللی خسارت بدهند. موضوعی که خیلی‌ها به آن توجه ندارند، اتفاقات اقتصادی و گردش مالی بسیار هنگفتی است که واتس‌اپ و اینستاگرام دارند. آنها از فضای ایران کلی درآمد کسب کرده‌اند؛ بنابراین نشانه اینکه آنها می‌خواهند در کشور ما درست کار کنند، این است که خسارت بدهند.»

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر مرکز ملی فضای مجازی با ارسال نامه‌ای به شرکت «متا» به این شرکت حداکثر 10 روز فرصت داد تا اقدامات لازم از جمله «معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران وفق سیاست‌ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور» را انجام دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی - رئیس شورای عالی فضای مجازی - روز 26 آذر به روزنامه هفت صبح گفته بود: اگر متا به نامه جواب ندهد، می‌تواند مقدمه‌ای برای صدور مجوز انسداد دائمی اینستاگرام باشد. نامه ما به صورت الکترونیکی هجدهم اکتبر ارسال شده اما ما ارتباطی نداریم و مقام‌های رسمی آن، اکانت و ایمیل رسمی ندارند یا حداقل در اختیار ما نیست که مطمئن باشیم آن زمان به دستشان رسیده است؛ اما طبق رسیدی که از طریق پست به دستمان آمده، مطمئنیم که نامه به صورت فیزیکی 23 نوامبر به دستشان رسیده است. فرصتِ 10 روزه، همین حالا هم تمام شده، با این حال من همین‌جا اعلام می‌کنم که از الان ۱۰ روز وقت دارند نماینده معرفی کنند.