به گزارش اکوایران ؛ به گفته فعالان بخش خصوصی کانادا امتیاز فوق‌العاده ای نسبت به کشورهای دیگر برای ایران دارد و آن امتیاز اقامت ایرانیان زیادی در این کشور با موقعیت‌های خوب تجاری است که با رکود روابط سیاسی فعالیت های تجاری نیز کمرنگ شده است. 

روابط تجاری میان ایران و کانادا همواره با کشمکش بسیاری روبرو بوده بطوریکه در دوره های بسیاری و به دلایل مختلفی شاهد قطع روابط میان دو کشور بوده ایم ، رکود سیاسی میان دوکشور در حالی حاکم است که به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا کانادا، این کشور امتیاز فوق‌العاده ای نسبت به کشورهای دیگر برای ایران دارد، اما رکود حاکم بر روابط سیاسی دو کشور مانع از انجام فعالیت‌های تجاری و استفاده از این موقعیت شده است.

علا میرمحمدصادقی رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا در این نشست با بیان اینکه اتاق ایران و کانادا یکی از باسابقه‌ترین اتاق‌های ایران است که سیاست تجاری ایران را در این کشور توسعه داده و دنبال کرده است گفت: این اتاق تا یک سال قبل سالانه چندین هیات تجاری را از ایران روانه کانادا کرده و به طور متقابل میزبان هیات‌هایی از کانادا در ایران بود. اما متاسفانه در یک سال اخیر با رکودی که در فضای سیاسی میان دولت‌های ایران و کانادا ایجاد شده فعالیت‌های تجاری هم کمرنگ شده است.

 سه پیشنهاد برای از سرگیری روابط

با توجه به تمایل به برقراری مجدد روابط میان ایران و کانادا ،  در نشست هیات مدیره اتاق مشترک ایران و کانادا در اتاق ایران، ضمن بحث درباره برقراری دوباره مبادلات تجاری میان دو کشور، سه پیشنهاد شامل «تشکیل اتاق فکر با محوریت هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و کانادا»، «معرفی رایزن افتخاری این اتاق به دولت کانادا» و «جلب موافقت ضمنی دولت‌های دو کشور برای عدم مخالفت با اعزام هیاتی از ایران به دعوت شورای همکاری تجار کانادا برای سفر به این کشور» مطرح شد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، میرمحمدصادقی در این نشست با اشاره به مزایای وجود ایرانیان مقیم در کانادا عنوان کرد:  مایل هستیم وزارت امور خارجه سیاست خود را در این زمینه بگوید تا اتاق ایران و کانادا در قالب این سیاست اهداف تجاری خود را دنبال کند.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه اتاق ایران و کانادا بیش از ۵۰۰ عضو دارد گفت: متاسفانه به دلیل شرایط یک سال اخیر میان دو کشور ایران و کانادا تنها حدود ۱۰۰ نفر از اعضا و صاحبان بنگاه‌های تجاری ساکن در ایران فعال بوده‌اند. انتظار ما این است که وزارت امور خارجه زمینه همکاری را فراهم کند تا اتاق مشترک بتواند از ظرفیت ایرانیان حاضر در کانادا مانند گذشته استفاده کند.

بالفعل کردن دیپلماسی اقتصادی با بخش خصوصی  

در ادامه این نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران و کانادا تا زمان برقراری رفت و آمدها میان دو کشور سالانه پذیرای دو یا سه هیات تجاری از کانادا بوده و نمایشگاه‌ها و سمینارهای مهمی در زمینه تجاری در این کشور برگزار کرده بود گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلایل سیاسی اگرچه این مراودات تجاری تا حدودی برقرار باقی مانده، اما از طریق کشور ثالث انجام می‌شوند که این موضوع افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

او ادامه داد: امیدوارم با تغییرات در دولت کانادا و همینطور استقرار دولت سیزدهم زمینه فعالیت بیشتر و مستقیم دو کشور دوباره برقرار شود.

کرباسی با تاکید بر ظرفیت‌های مختلف اتاق ایران و اتاق‌های مشترک برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دیگر گفت: جایی که بر سیاست محدودیت‌هایی بار می‌شود اتاق ایران و اتاق‌های مشترک از این محدودیت‌ها به دور هستند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، مسیر سیاسی را نیز هموار کنند. اگر وزارت خارجه زمینه لازم را فراهم کند بخش خصوصی توان بالفعل کردن دیپلماسی اقتصادی را دارد.

 برقراری مجدد روابط با پتانسیل های غیردولتی  

نظر آهاری، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه هم در این جلسه با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی بخش مهم و غیرقابل تفکیک سیاست خارجی است و وزارت خارجه موظف است زمینه تحقق آن را فراهم کند، در رابطه با روابط ایران و کانادا گفت: اگرچه دولت کانادا روابط تاریخی خوبی با ایران داشته اما حتی وقتی این روابط در اوج خود بوده هم به دلیل حجم بالای تجارت کانادا با آمریکا و همینطور مسافت زیاد میان دو کشور، کانادا هیچ وقت جز ۵ شریک نخست تجاری ایران نبوده است. با این حال همیشه روابط خوبی میان ایران و کانادا وجود داشته است.

او با بیان اینکه روی کار آمدن ترامپ و اعمال تحریم‌ها به شکل هوشمند جو را علیه ایران تغییر داد گفت: متاسفانه در چند سال اخیر ضدیت با جمهوری اسلامی در کانادا نهادینه شده است. به خصوص که وابستگی ۸۰ درصدی اقتصاد کانادا به آمریکا به راحتی این کشور را در برابر سیاست‌های آمریکا منفعل کرده است. هرچند دولت فعلی کانادا به اشکال مختلف به مقامات ایران اعلام کرده مترصد فرصتی برای برقراری و عادی‌سازی روابط است اما موقعیت سیاسی شکننده این دولت در میان احزاب داخلی کانادا هم مانع از اقدام جدی آن برای عادی‌سازی روابط با ایران شده است.

نظر آهاری تاکید کرد: آنچه بیش از همه باعث شده ما قدرت مانور خود را از دست بدهیم تعطیلی سفارتخانه‌مان در کانادا است.

او با تاکید بر اینکه با همه این مسائل اما راه ارتباط با کانادا بسته نیست گفت: برای برقراری روابط باید به دنبال پتانسیل‌های غیردولتی بود. مثلا باید از ظرفیت ایرانیان حاضر در کانادا برای فعال کردن روابط تجاری بهره برد.

تشکیل اتاق فکر فعال‌سازی روابط تجاری ایران و کانادا  

نظر آهاری بر این اساس پیشنهاد تشکیل یک اتاق فکر برای امکان‌سنجی و مدیریت ظرفیت‌های غیردولتی برای بهبود روابط تجاری با کانادا را مطرح کرده و گفت: احتیاج داریم تیم جدید در رابطه با کانادا یک هسته مرکزی تشکیل دهد که ترکیب این هسته مرکزی می‌تواند هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و کانادا به علاوه افراد مرتبط دیگر باشد. در این اتاق فکر می‌توان ظرفیت‌های مختلف برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را مورد ارزیابی قرار داده و این ظرفیت‌ها را عملیاتی کرد.