به گزارش اکوایران ؛ هرچند سالهاست که بهبود وضعیت اقتصادی کشور حرف اول را می زند اما در عمل می توان گفت که هیچ گامی در این خصوص برداشته نشده و شاهد پس رفت در این بخش نیز بوده ایم.

در این خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه سال‌ها به اقتصاد بی‌توجهی شده و این بخش به‌عنوان دغدغه واقعی مطرح نبوده است بر این نکته تاکید کرد که روند پیش گرفته در بخش اقتصاد موجب شده تا در چهار دهه گذشته، سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی به نصف برسد.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران هرچند سال‌هاست اقتصاد، حرف اول در کشور را می زند اما همه نشانه‌ها گویای این است که هیچ‌وقت، اقتصاد در عمل مسئله و حرف نخست کشور نبوده و برخلاف ادعاها، اقتصاد در همه این سال‌ها نه در حوزه سیاست داخلی و نه در سیاست خارجی، دغدغه و مسئله اول کشور نبوده است.

شافعی در سمنان، با انتقاد از برخوردهای شعاری با اقتصاد در کشور افزود: ما در اقتصاد بیشتر به وصف العیش می‌پردازیم تا خود عیش و از همین رو است که بر اساس آمار رسمی، سهم ما از اقتصاد جهان نصف شده است.

شافعی برخورد نادرست با مفهوم «خودکفایی» به‌عنوان یکی از مشکلات حوزه کشاورزی نام برد و گفت: این نگرش که می‌خواهیم همه‌چیز را فارغ از اینکه از مزیت‌های آن برخورداریم یا نه، را خودمان تولید کنیم نیز تفکر اشتباهی است. در بخش صنعت نیز کم‌وبیش مشکلاتی ازاین‌دست وجود دارد .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین از تعدد ستادها و کارگروه‌ها و تقسیم مسئولان بین آنها به‌عنوان یک اشکال اساسی دیگر نام برد و افزود: متأسفانه در این رویکرد هرکدام از ستادها و مدیران، کار خود را می‌کنند و درنتیجه فرآیندهای اجرایی طولانی و همین بروکراسی تودرتو، سرمایه‌گذار و کارآفرین را خسته و پشیمان می‌کند. ضمن اینکه در چنین ساختاری به علت پراکندگی و تعدد ستادها، مسئول پاسخگوی واقعی نیز مشخص نیست.

شافعی ادامه داد: این‌ها موانع جدی است که فعالان اقتصادی در کشور با آنها روبرو هستند و اگر این موانع به‌طورجدی و اساسی برداشته شوند، شاهد تحول در اقتصاد کشور خواهیم بود. وی با بیان اینکه ما در اتاق ایران به‌عنوان مشاور قانونی سه قوه، این موانع را به رئیس‌جمهور و دولتمردان جدید منتقل کردیم ابراز امیدواری کرد: دولتمردان سیزدهم به‌صورت جدی به این حوزه ورود و این موانع اساسی را از پیش پای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور بردارند.