به گزارش اکوایران، بازار همیشه متلاطم سیب زمینی و پیاز شاید نشانه کوچگی از عدم مدیریت صحیح سیاستگذار در وزارت جهادکشاورزی باشد. سیاستی که هیچ گاه به کشاورز و تاجر اجازه برنامه‌ریزی بلند مدت را نمی‌دهد. درحال حاضر مشخص نیست، عوارض صادراتی این اقلام چه زمانی برداشته شود.برهمین اساس هم پیش‌بینی می‌شود، آمار 9  ماهه صادرات پیاز و سیب زمینی نسبت به داده‌های 8 ماهه کاهشی باشد. این درحالی که مجموع ارزش صادرات این اقلام در سال‌های اخیر  هیچ گاه فراتر از 200 میلیون دلار نرفته است. 

 داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد، ارزش کل سیب زمینی و پیاز صادراتی ایران در 8 ماهه سال جاری 106 میلیون دلار بوده است. در این مقطع پیاز ایران به 13 کشور  جهان که عمده آنها همسایگان بودند صادر شده است. دراین مدت کشورهای  پاکستان، ترکمنستان، سومالی، عراق، عمان ، روسیه، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، بلاروس ، اوکراین و لیتوانی از ایران پیاز خریداری کردند. در این بین بیشترین متقاضی پیاز ایران عراق بوده و بعد پاکستان، امارات، روسیه و عمان بوده‌اند. این 5 کشور در مجموع 318 هزار 762 تن پیاز به ارزش 43 میلیون و159 هزار دلار پیاز خریداری کردن. ارزش کل  این پیازهای صادراتی ایران در این مدت 44 میلیون و 745 هزار دلار گزارش شده است. این رقم بابت فروش 330 هزار تن  پیاز بود.

در مقابل در همین مدت بالغ بر 110 هزار تن سیب زمینی به ارزش 61 میلیون و 296 هزاردلار بفروش رفته است . کشورهای متقاضی سیب زمینی ایران در کنار کشورهای همسایه کانادا، اتریش نیز هستند.

در این مقطع واکنش صادرات سیب زمینی و پیاز به تعرفه‌های اعمالی آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل متفاوت بود. صادرات پیاز نسبت به ماه گذشته رشد و برعکس صادرات سیب زمینی کاهش یافته است. حال باتوجه به اینکه تعرفه صادرات سیب زمینی و پیاز به دلیل افزایش قیمت این کالا در بازار داخل تا هفته پایانی پابرجا خواهد ماند پیش بینی می‌شود، صادرات پیاز وسیب زمینی در ماه آذر بیش از پیش نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کند. رویدادی که بی شک مسبب اصلی آن عدم برنامه ریزی سیاستگذاران در جهادکشاورزی است.

بازار داخل

در این روزها که اوضاع صادرات پیاز و سیب زمینی به دلیل وضع عوارض صادراتی بهم ریخته است. بازار داخل نیز چندان شرایط مطلوبی ندارد. مصرف کنندگان سیب زمینی و پیاز را باید در بازار های میوه و تربار شهرداری هر کیلو 13 هزار و 200 تومان و در مغازه‌های سطح شهر از 19 هزار تومان تا 25 هزار تومان بخرند.