به گزارش اکوایران؛ 18 مهر ماه سال جاری یعنی بیش از یک ماه بعد از آغاز فصل کشت، وزیر جهادکشاورزی از طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی رونمایی کرد. به دنبال رونمایی این طرح مقامات ارشد دولتی بارها و بارها این طرح را جزء یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی خواندند. گفته شده بود با اجرای این طرح دولت می‌تواند حجم مصرف آب را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهد.

همان زمان وزیر جهادکشاورزی مدعی شد؛ با اجرای این طرح تنها در دیمزارهای کشور به میزان تولیدات کشاورزی 4.5 میلیون تن محصول اضافه و مجموع تولیدات کشاورزی 11 درصد رشد خواهد کرد. به گفته ساداتی‌نژاد، با اجرای این طرح بهره‌وری آب 18 درصد اضافه می‌شود و مصرف آب 6 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی معادل 3 میلیارد مترمکعب آب حفظ می‌شود.

البته این نکات در سطح حرف بود. در این طرح هیچ استانی از لیست کشت خارج نشد و همه استان‌ها مجبور به کشت اجباری هستند. گذشته از اینکه وزیر جهادکشاورزی شرط موفقیت این طرح را موکول به تامین منابع 30 هزار میلیارد تومانی نداشته این طرح و همراهی سایر دستگاه‌‌های اجرایی کرده است. به همین دلایل بعد از گذشت بیش از یک ماه از رونمایی طرح به گفته فعالان اقتصادی طرح هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده است. 

در این شرایط دولت طرح جدیدی کلید زده است. امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور طرح شهرهای مولد کشاورزی نهایی و مقرر شد، در فاز نخست ۵ نقطه ساحلی در جنوب کشور تعیین و طرح در آنها اجرا شود. حال یک سوال مطرح است؛ اگر طرح الگوی کشت که حامیان دولت مدعی بودند، دولت بعد از 50 سال یک طرح نو درانداخته است. چرا مجددا طرحی جدید کلید خورده است؟ طرحی که مشخص نیست؛ چقدر می‌تواند اهداف طرح اول را پوشش دهد یا در تعارض با آن باشد؟ شاید فقط سیاستگذار به دنبال نمایشی جدید است. با این حال مخبر وزارت جهادکشاورزی را مکلف کرد، برای اجرای طرح ایجاد شهرهای مولد کشاورزی، در اسرع وقت ۵ مجری مسلط، باانگیزه، مجرب و کارآمد را برای فاز نخست طرح انتخاب کند تا بر اساس برنامه زمانبندی شده کار خود را آغاز کنند.

وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد، بر اساس طراحی صورت گرفته، زنجیره ارزش در شهرهای مولد کشاورزی حول محصولات کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری خواهد بود و اولویت اشتغال در این مناطق بر اساس سند آمایش سرزمین مربوط به مناطق ساحلی تعیین خواهد شد.