به گزارش اکوایران، رفع تعهد ارزی در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های اصلی فعالان اقتصادی در مسیر صادرات کالاهای کشاورزی است. به طوری که منجر شده صادرات برخی اقلام محدود و یا حتی متوقف شود. چندی پیش رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران در گفتگویی با «دنیای اقتصاد»، توقف صادرات ایران را ناشی از سیاست رفع تعهد ارزی دولت خواند. عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران نیز به اکوایران گفته بود، با موانعی همچون سیاست رفع تعهد ارزی در آینده با حذف زعفران ایران از بازار جهانی مواجه خواهیم شد.

موضوع محدودیت‌های صادراتی ناشی از سیاست رفع تعهدات ارزی را اواخر هفته گذشته فعالان اقتصادی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق تهران نیز مطرح می‌کنند.  در این جلسه منصور منصوری، عضو هیات مدیره اتحادیه ملی کشاورزی ایران اعلام می‌کند، صادرکنندگان میوه، تره‌بار و سبزیجات به شدت گرفتار مسایل ارزی هستند و به رغم آنکه گزارش آن به رئیس جمهوری و وزرا نیز ارائه شده، هنوز برای رفع این مسایل تدبیری اندیشیده نشده است.

اتاق تهران به نقل از او می‌نویسد،  ارزش صادرات سبزیجات حدود 3 هزار دلار است؛ اما این رقم از طریق سیستم بانکی قابل برگشت نیست. برهمین اساس پیشنهاد ما این بود که رقم دلاری ارزهای صادراتی به بانک‌های ایرانی موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه شود تا صادرکننده بتواند معادل ریالی آن را در داخل دریافت کند.

منصوری با اشاره به اینکه در مقطعی واردات در مقابل صادرات به عنوان راهکار رفع تعهد ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی در دستورکار قرار گرفته بود؛ می‌گوید: اما این روند متوقف شد و کسانی که به این طریق اقدام به واگذاری ارزهای صادراتی خود کرده بودند، مشمول جریمه شده‌اند.

او می‌افزاید: به دلیل چالش‌های موجود در رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کارت‌های بازرگانان تعلیق می‌شود. براین اساس خواستار  یک مکانیزم اجرایی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان حوزه کشاورزی هستیم.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران دراین باره می‌گوید: اکنون دولت ارز صادرکنندگان را به نرخ نیمایی دریافت ‌می‌کند و به واردکنندگان می‌دهد. در واقع، صادرکنندگان محصولات خود را به نرخ آزاد تهیه می‌کنند و ارز خود را باید به نرخ نیما عرضه کنند. مساله این است که چالشی که در مورد ارز 4200 هزار تومانی رخ داد در انتظار ارز نیمایی است؛ چرا که دولت تصمیم ندارد، نرخ 40 درصدی تورم را در نرخ ارز لحاظ کند.

به باور او تا فاصله ارز ترجیحی با ارز بازار آزاد پر نشود، مشکلات موجود پابرجا خواهد بود.

در این بین جبرائیل برادری، سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه تاکنون 50 درصد تعهدات ارزی صادرات محصولاتی نظیر سیب، پرتقال و نارنگی بخشوده شده؛ می‌گوید: قرار است 30 درصد تعهدات ارزی محصولات کشاورزی فسادپذیر نیز بخشوده شود.