اکوایران؛ براساس این گزارش میزان تولید گندم در جهان در سال زراعی 2023 – 2022 حدود یک درصد افزایش خواهد یافت و نسبت به سال زراعی 2022 – 2021 به 792 میلیون تن می رسد. جنگ اوکراین و روسیه که یکی از تامین کنندگان بزرگ غلات در دنیا محسوب می شود موجب شده تا بسیاری از کشورها تولید گندم برای سال زراعی جاری را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند از بحران کمبود غلات عبور کنند.

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته پس از روسیه، هند یکی از امیدها برای تامین گندم مورد نیاز کشورهای وابسته به واردات گندم محسوب می شود، اما این کشور هم در سال جاری با کاهش بارگندگی روبرو شده که این امر میزان تولید گندم این کشور را به شدت کاهش داده است. برداشت گندم در هند در سال جاری طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود رکورد از خود به جا بگذارد؛ نارندرا مودی، نخست وزیر هند در همین راستا قول داده بود با ارسال گندم به کشورهای وابسته به غلات اوکراین و روسیه به کاهش بحران موجود از این حیث در جهان کمک کند.

این هدف که از پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به کاهش ذخایر داخلی که بخشی از آن به مسائل اقلیمی و نیز دوره طولانی بیماری کووید۱۹ در این کشور مرتبط می‌شود دستخوش تغییر شد و در نهایت تصمیم دولت برای قطع فوری صادرات گندم را به همراه داشت. با توجه به اینکه کاهش کشت گندم هند به شراط آب و هوایی باز می گردد موجب شده تا تولیدکنندگان غلات بر این نکته تاکید کنند که لازمه افزایش تولید گندم در جهان متاثر از عوامل از جمله شرایط آب و هوایی کشور و میزان بارندگی است و امیدوارند با بارش‌های خوب در ماه‌های آتی و تداوم آن در ابتدای سال آینده، افزایش تولید محصول راهبردی گندم در کشورمان محقق شود.