به گزارش اکوایران: داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در شش ماهه نخست سال جاری در بازار داخلی متوسط قیمت هر کیلو انار 26 هزار تومان بوده است. این درحالی که داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد، ارزش قیمت هر کیلو انار صادراتی در این مقطع به طور متوسط 11 هزار تومان بوده است. به تعبیر دیگر ایرانی‌ها گرانتر از خارجی‌ها انار ایرانی می‌خورند.  

واکاوی آمار گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد، ایران هر کیلو انار را نیم دلار صادر می‌کند، اما سایر کشورهای صادرکننده، این محصول را 2.5 تا 4 دلار صادر می‌کنند.

آماری که به باور برخی صادرکنندگان صحت ندارد. این آمار مورد تایید صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس ملی محصولات کشاورزی ایران نیز نیست. او درباره وضعیت صادرات انار ایران به اکوایران گفت: طی 15 سال اخیر به دنبال بی‌تدبیری دولت‌ها، ایران بازار گسترده انار خود را از دست داده است. امروز کیفیت انار ایران نسبت به گذشته بسیار پایین آمده و ما دیگر قادر به رقابت با سایر صادرکنندگان انار نیستیم. این درحالی که انار محصول گران قیمتی است و در دنیا فقط حدود 5 کشور این محصول را تولید و صادر می‌کنند. ایران نیز یکی از عمده صادر کنندگان این محصول است؛ اما در این سال‌ها وزارت جهادکشاورزی هیچ تدبیری برای بهبود کیفیت باغات انار نیندیشیده است.

او افزود: انار  ما عمدتا کم آب و دانه سفید هستند، به همین دلیل نیز بازارهای صادراتی را کم کم از دست دادیم. ما امروز به صورت محدود، انار به عراق، دبی، قطر، عمان، بحرین و چند کشور دیگر صادر می‌کنیم.  درحالی که یک دوره، فقط بیش از 20 هزار تن انار به کره جنوبی صادر می‌کردیم.

نیاورانی ادامه داد: بعد از متوقف شدن صادرات انار به کره جنوبی، نه سمیناری برگزار شد، نه  با واردکنندگان صحبت شد و نه این رویداد از طرف دولتی‌ها تجزیه و تحلیل شد. درمقابل آمریکا بازارهای ما را تصاحب کرد؛ الان شرکت POM، یک شرکت دولتی آمریکایی است که بر روی تولید و صادرات انار کار می‌کند و به شدت از سمت دولت این کشور مورد حمایت قرار می‌گیرد.

75 هزار دلار ارزش کل انار صادراتی

داده‌های صادراتی نیمه نخست سال جاری گمرک ایران نشان می‌دهد، ایران صرفا  75 هزار و 397 دلار انار به 8 کشور همسایه صادر کرده است. حجم اناری که به کشورهای عراق، کویت ، امارات ، عمان، پاکستان، افغانستان، بحرین و ترکمنستان صادر شده نیز  173 هزار و 788 تن است.

در این بین ارزش هر کیلوگرم اناری که ایران در این مدت به کشورهای مختلف صادر کرده است، حداقل زیر  نیم دلار و حداکثر نزدیک به یک دلار بوده است. آمار شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، ایران 24هزار و 776 تومان انار به بحرین صادر کرده؛ ارزش دلاری این انار 0.99  است؛ یعنی نزدیک به یک دلار است. بدین ترتیب بحرین گرانتر از سایر کشورهای هدف ایران، انار را از ایران می‌خرد. درمقابل کویت ارزانتر از سایرین این محصول را می‌خرد . در این بازه کویت انار ایران را 0.40 دلار یا 10 هزار و 458 تومان خریداری کرده است.

نگاهی به وضعیت خرید سایر کشورها نشان می‌دهد، عراق نیز هر کیلو انار ایرانی را 0.41 دلار و امارات و عمان 0.44 خریداری کردند. بدین ترتیب عراق 10 هزار و 153 تومان و امارات و عمان حدود 11 هزار تومان برای هر کیلو انار ایرانی پول پرداخت کردند.

اما پاکستان، افغانستان و ترکمنستان هر کدام برای هر کیلو انار ایران حدود نیم دلار هزینه کردند؛ یعنی در شش ماهه گذشته افغانستان 10 هزار تومان و پاکستان و ترکمنستان 11 هزار تومان پول پرداخت کردند.