به گزارش اکوایران؛ با اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مهم‌ترین ملاک اعمال رفتار تعرفه‌ای توسط گمرکات، بررسی صحت و سقم اسناد صادر شده از جمله گواهی مبدا بود. مرجع صدور گواهی مبدا اتاق‌های بازرگانی هستند که در ارتباط با گمرکات کشورهای عضو و همچنین دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تلاش برای صدور هر چه دقیق‌تر این اسناد هستند.

از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت، اتاق‌های بازرگانی استانی در ایران 119 هزار و 976 گواهی مبدأ اوراسیا CT3 به ارزش دلاری 2 میلیارد و 316 میلیون دلار، صادر کرده‌اند که در این میان بیشترین تعداد گواهی مبدأ به مقصد روسیه به تعداد 89 هزار و 260 گواهی به ارزش دلاری یک میلیارد و 500 میلیون ریال صادر شده است.

اما منظور از گواهی مبدا چیست؟ در گزارشی که اتاق بازارگانی ایران به آن پرداخته گواهی مبدا سند مشخص‌کننده مبدا کالا است که در آن منبع موثق یا مرجعی که اختیار صدور آن را دارد، ارتباط کالای موضوع گواهی مبداء را به کشورهای خاص تایید می‌کند.

موانع در صدور گواهی مبدا

این نشست که به پیشنهاد گمرک روسیه و همکاری گمرک ایران و دبیرخانه اوراسیا به میزبانی اتاق ایران برگزار شد، ایرادات وارد بر گواهی‌های مبدأ صادر شده مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه 6 ایراد و اشکال در صدور گواهی مبدا و نحوه رفع آن‌ها مطرح شد. از جمله اینکه مشخص شد مهر استفاده شده در برخی گواهی مبداهای ارسال شده از سوی اتاق‌های رشت و تهران با نمونه مهرهای ارسالی به دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به لحاظ زمان اعتبار و به لحاظ شکلی انطباق ندارند. بر این اساس مقرر شد ۵ گواهی مبدا غیر منطبق ارسالی از سوی اتاق رشت، به دلیل عدم انطباق تاریخ اعتبار نمونه مهر جدید، که عدم انطباق آن‌ها پیرو تأخیر دو ماهه در ارسال نمونه‌های مجاز توسط سفارت ایران در روسیه به دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش آمده بود، دوباره صادر شوند.

همچنین در این جلسه عنوان شد یکی از اشکالات موجود در گواهی‌های مبدا ایرانی عدم وجود مهر و یا امضای اظهار کننده در فرم گواهی مبدأ CT3 (قسمت 13) است. بر همین اساس مقرر شد تمامی اتاق‌های استانی وجود مهر و امضای اظهار کننده در قسمت 13 گواهی مبدأ اوراسیا را کنترل کنند.

عدم وجود توضیحات کافی در قسمت description (قسمت 8) در گواهی مبدأ دلیل دیگر عدم پذیرش گواهی‌های مبدأ صادر شده ایران است. برای رفع این اشکال، مقرر شد تمامی اتاق‌های استانی وجود توضیحات تکمیلی کافی را هنگام صدور گواهی مبدأ کنترل کنند.

در این جلسه تاکید شد: تشخیص مبدا کالا و درصد VAC در روسیه تحت وظایف و مسئولیت‌های اتاق‌های بازرگانی است.

در بخش دیگر از این جلسه با هدف جلوگیری از ایجاد مشکلات در انتقال اطلاعات و مستندات، پیشنهاد شد سیستم EOVS در متن توافقنامه اوراسیا به صورت پایلوت بین ایران و گمرک روسیه، با استفاده از زیرساخت سامانه صدور گواهی مبدأ اتاق ایران توسط اتاق تهران و یکی از گمرکات اجرایی روسیه ایجاد و تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی انجام شود.

مسئول قواعد مبدا اوراسیا دراین‌باره گفت: امکان انجام این مورد در حوزه اوراسیا در حال حاضر وجود ندارد ولی اتاق ایران می‌تواند مستقیماً به گمرک روسیه این پیشنهاد را اعلام کند.

در این جلسه نماینده دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به اینکه برخی گمرکات اجرایی روسیه به دلیل عدم وجود HS کدهای 8 و 10 رقمی روسیه در گواهی‌های مبدا ایرانی مستند CT3 را نمی‌پذیرند تأکید کرد: این موضوع کاملا خلاف توافقنامه است و در صورت تکرار موارد مشابه، موضوع باید از طریق اتاق ایران به دبیرخانه اوراسیا گزارش شود.