به گزارش اکو ایران؛ اواخر خرداد سال جاری مرکز آمار ایران رشد اقتصادی سال 1400 را 4.3 درصد اعلام کرد. داده‌های موجود نشان می‌دهد، رشد اقتصادی کل نسبت به سال 99 صرفا 0.3 درصد افزایش یافته است. همین رقم نیز برای رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ثبت شده است؛ به تعبیر دیگر رشد اقتصادی بدون نفت 3.9 درصد است.

در این میان صندوق بین المللی پول میزان رشد اقتصادی ایران در سال جاری را 3 درصد پیش‌بینی می‌کند. این نهاد بین المللی رشد اقتصادی سال آتی را نیز 2 درصد برآورد کرده است.  این درحالی که این رشد برای عراق ۹.۳ درصد، کویت 8.7 درصد و عربستان ۷.۶ درصد را پیش‌بینی شده است.

با این حال رئیس دولت سیزدهم، صبح امروز در همایش روز ملی صادرات، رشد اقتصادی برای سال 1400 را بیش از 5 درصد اعلام کرد. فارس نوشت، رئیسی گفت: باتوجه به رشد اقتصادی بیش از 5 درصد، حتما دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد که هدف‌گذاری شده قابل دسترسی است. زیربنای این امر در کشور وجود دارد و موانع باشد برداشته شود. اگر موانع از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود خودشان با انگیزه و اندیشه خود این کار را پیش خواهند برد.

او با اشاره به اینکه امروز به رغم تحریم‌ها و تهدیدها شاهد رشد صادرات در کشور هستیم؛ افزود: ۴۰ درصد رشد صادرات در سال گذشته و ۱۳ درصد رشد صادرات نفتی در سال جاری نشانه عزم جدی صادرکنندگان است که می‌خواهند صادرات در کشور رشد پیدا کند.

اما داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد؛ در سال‌1400 رشد مقداری صادرات غیرنفتی در مقایسه با سال‌قبل آن حدود 7‌درصد و رشد ارزشی نیز حدود 41‌درصد بوده است. دنیای اقتصاد می‌نویسد، با توجه به تفاوت رشد وزنی و ارزشی، علت اصلی رشد بالای ارزش صادرات در این بازه زمانی مربوط به افزایش میانگین قیمت صادرات بوده است.

این روند اما درسال جاری نیز تکرار شده است. میزات تجارت خارجی کشور براساس داده‌های گمرک در نیمه نخست سال جاری  50 میلیارد و 282 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه 13.2 درصد رشد داشته است. در این مقطع تجارت ایران از لحاظ وزنی 9.8 درصد افت کرده است که نشان از شرایط نامساعد تولید و صادرات در کشور است.

هفته گذشته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: در نیمه نخست سال جاری، میانگین ارزش صادرات ایران در هر تن در ابتدای سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۶۳ دلار بوده که در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۶۹ دلار بوده است. در مقابل میانگین واردات هر تن کالا در ابتدای سال گذشته هزار و 207 دلار بوده که امسال هزار و 613 دلار است که ۳۳ درصد رشد قیمت واردات در هر تن بوده است.

شاید براین اساس رئیسی در نشست روز ملی صادرات گفت: بهتر از هر کس و بیشتر از هر نظر، نظرات و دیدگاه‌های صادرکنندگان که خود در این عرصه فعال هستند قابل توجه است و باید به دیدگاه آنها توجه شود که با چه مشکلاتی مواجه هستند.

رئیسی افزود: طبیعتا کارگروه‌های مرتبط با صادرات باید به نگاه‌ها و نظرات صادرکنندگان بیش از دیگران توجه کنند. بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابل توجه است.

او افزود: اگر اقتصاد ما دانش و فناوری پایه باشد منجر به افزایش تولیدات و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری خواهد شد و کالای کارآمد به منطقه عرصه خواهد شد.

رئیس‌ دولت گفت: آمار پنج درصدی رشد تولید، خبر بسیار خوبی است. رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است. رشد در حوزه شرکت‌های بورسی و کاهش نرخ بیکاری در کشور خبر خوبی است. ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا، خبر خوبی است. برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است.

رئیسی افزود: مصمم به دنبال گرفتن سهم خود در ترانزیت کالا و گردش مالی و پولی منطقه هستیم و تلاش شما نشان می‌دهد در این عرصه فعال هستید و این نشست نماد آن است که رشد اقتصادی به عنوان یک آرمان دست نیافتنی نیست بلکه امکان پذیر است.

ادامه دارد...