به گزارش اکوایران؛ بیش از هشت ماهه از آغاز بحران اوکراین می‌گذرد؛ در این مدت روابط دو کشور کمرنگ شده به طوری که اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران را در این کشور تمدید نکرده است. اتاق مشترک دو کشور نیز به دلیل مشکلات و قطع روابط تهران- کی اف از ابتدای ماه جاری  نیمه تعطیل شده است. بر همین اساس نیز پیش‌بینی می‌شود، به پایان تجارت ایران و اوکراین نزدیک هستیم؛ رویدادی که اثر آن را در داده‌های آتی گمرک می‌توان دید.

واکاوی آمار گمرک ایران در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، حجم تجارت ایران و اوکراین 13 میلیون و 283 دلار است. در این بین میزان صادرات ایران 11 میلیون و 765 هزار دلار است؛ این میزان برمبنای صادرات 20 میلیون و 928 هزار تن کالا به اوکراین است.

 در مقابل میزان واردات ایران از این کشور یک میلیون و 518 هزار تن است که ارزش آن 6 میلیون و 788 هزار دلار برآورد شده است. تحلیلگران اقتصادی در آغاز این بحران امیدوار بودند؛ این بحران بتواند حجم تجارت دو کشور را افزایش دهد اما این روند برعکس بود.

داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد، جریان تجارت ایران و اوکراین از همان دو ماه آغازین جنگ روسیه و اوکراین کاهشی شد. ایسنا پیشتر برمبنای آمار گمرک نوشته بود؛ در این مقطع  تجارت دو کشور را در مجموع ۵.۹ هزار تن به ارزش ۳.۴ میلیون دلار اعلام کرد. بدین ترتیب در دو ماه آغازین این جنگ، میزان واردات ایران از اوکراین حدود ۵۶۳ تن به ارزش ۵۶۵.۷ هزار دلار بوده است، در حالی که ایران در ماه پایانی ۱۳۹۹ و ابتدایی ۱۴۰۰، حدود ۲۰.۷ هزار تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار واردات از اوکراین داشته است.

واردات از اوکراین نیز در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری، ۹۷ درصد در وزن و ۹۸ درصد ارزش کاهش یافته است.

در این دوره صادرات ایران با  اوکراین نیز کاهشی بوده است؛ به طوری که در این دوره ۵.۳ هزار تن به ارزش ۲.۹ میلیون دلار صادرات انجام شده که ۶۳ درصد در وزن و ۷۶ درصد ارزش کاهش داشته است.

در دوره مشابه سال قبل ایران به اوکراین حدود ۱۵ هزار تن به ارزش ۱۲.۳ میلیون دلار صادرات کرده بود.

این روند از نگاه رضا نورانی، نایب رئیس اتاق ایران و اوکراین چندان مهم نیست. او در گفتگوی به ایلنا گفته بود،  حجم تجارت ایران و اوکراین پیش از جنگ با روسیه از مرز 200 میلیون دلار فراتر نرفته است و در واقع اوکراین شریک تجاری جدی برای ایران نیست.

البته برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی حذف هر یک از شرکای تجاری ایران را بویژه در شرایط کنونی مهم می‌دانند.