به گزارش اکوایران، همه ساله با ورود به فصل برداشت مرکبات، مداخلات دولت در این بازار آغاز می‌شود. این مداخلات نیز عمدتا یا به بهانه حمایت از تولیدکنندگان و یا به بهانه تنظیم بازار داخل است. به ندرت  برنامه‌های دولت جای برای صادرات منظم محصولات کشاورزی دارد . برهمین اساس نیز عمده مقررات صادرات و واردات در این حوزه به صورت فصلی  و یا دوره‌ای وضع می‌شود؛ روندی که کماکان ادامه دارد. در سال جاری به دنبال رشد احتمالی تولید مرکبات و به تبع آن افزایش توان صادراتی کشور، دولت تصمیم به کاهش میزان رفع تعهدات برخی مرکبات گرفته است. این موضوع را محسن شیراوند، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به تسنیم گفت. او اعلام کرد: تعهد ارزی صادرات پرتقال، نارنگی و سیب درختی نصف شد.

شیراوند افزود: این مهم، برای آن است که بتوانیم در بازار چین و منطقه قدرت رقابت داشته باشیم و سهمی از  این بازار را در اختیار بگیریم. در واقع در راستای توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی این سیاست تدوین شده است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل کاهش مداخلات دولت در خرید تضمینی، کاهش تعهد ارزی این محصولات را به عنوان مشوق صادراتی لحاظ کرده‌ایم.

شیراوند با اشاره به اینکه رفع و یا کاهش تعهدات ارزی موقتی است، یادآور شد: با رصد بازار، میزان تولید و مصرف را پیش‌بینی می‌کنیم و در صورت لزوم آن را تغییر می‌دهیم.

‌‌بدین ترتیب پیش بینی می شود، در سال جاری بیش از 300 هزار تن مرکبات صادر شود. چندی پیش  اقتصادنیوز به نقل از وزیر جهادکشاورزی نوشت، در سال جاری تولید مرکبات بیش از 4 میلیون و 500 هزار تن است.   برمبنای آمار سالانه ایران ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن مرکبات صادر می‌کند. حال باتوجه به رشد تولید پیش‌بینی می‌شود، صادرات توسعه پیدا کند.