به گزارش اکو ایران؛ به دنبال اختلالات اینترنت در بیش از 20 روز اخیر کسب و کارهای اینترنتی به شدت آسیب دیدند. پیشتر ایسنا بر مبنای آمارهای نت بلاکس نوشت، قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان بر اقتصاد زیان وارد می‌کند. یعنی روزانه بیش از ۱۰۸۰ میلیارد تومان به اقتصاد ضربه می‌زند.

حال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، طی مطالعه‌ای به نتایج مشابهی دست پیدا کرده است. براساس این پژوهش که در هفته‌های اخیر انجام شده، نشان می‌دهد، در طول 5 روز منتهی به دهم مهر ماه سال جاری، 104 شرکت زیرمجموعه این سازمان با چالش­های متعددی مواجه شدند. به طوری که 47 درصد از کسب وکارهای زیر مجموعه آن، بیش از 50 درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند. نصر براساس این آمار تخمین زده که اگر اختلالات اینترنت همچنان ادامه پیدا کند، 73 درصد از کسب وکارهایی که کمتر از 50 نفر نیروی کار دارند، روزانه 50 میلیون تومان زیان ببینند.

داده های این سازمان که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد، تعداد شرکت‌هایی که در این مدت با کاهش فروش و درآمد مواجه نبودند، صفر درصد بود. در واقع بیش از ۴۱ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که ۲۵ تا ۵۰ درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد از آنها بیش از ۵۰ درصد فروش خود را از دست داده‌اند. ۱۱ درصد از شرکت‌ها نیز کمتر از ۲۵ درصد از درآمد را از دست داده‌اند و ممکن است تحت تاثیر نوسان‌های کوتاه مدت باشند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تاکید کرده، با تداوم اختلالات اینترنت ۵۳ درصد کسب‌وکارها روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد از آنها ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد از کسب‌وکارها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. از سوی دیگر اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکت‌ها بدانیم می‌شود، تقریبا همان ۸ درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند، احتمالا روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید و همان ۷۳ درصدی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند؛ روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید. این اعداد نشان می‌دهد؛ هیچ بخشی از صنعت رایانه از گزند این خسارت‌ها مصون نمانده‌ است و در صورت تداوم این محدودیت‌ها خسارت‌ها هم ادامه خواهد داشت.