‌‌‌ ‌ به گزارش اکو ایران؛ زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ درحالی به گوش می‌رسد که پیش‌بینی می‌شد، با ورود 38 کشتی نهاده به ایران، بازار شاهد کاهش قیمت این اقلام باشد. روز گذشته محمدجواد عسگری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از تخلیه 24 کشتی نهاده دام و طیور در بنادر خبر داده بود. او گفته بود، در روزهای آتی نیز ۱۴ کشتی حامل این نهاده‌ها به بنادر ایران می‌رسد؛ درضمن ۲۰ کشتی در حال بارگیری در کشورهای مبدأ هستند. 

این موضوع را سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران در گفتگو با اکو ایران تایید کرد اما معتقد است، ورود نهاده‌ها به بازار تاثیری بر قیمت تمام شده تولید نخواهد داشت. او با اشاره به اینکه ‌ در 5 ماهه اول سال جاری واردات نهاده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد کاهش یافته بود؛ گفت: در این 5 ماه به دلیل کاهش نهاده‌ها تولید کاهش یافت. حال با ورود این نهاده‌ها تولید رشد خواهد کرد. اما قیمت کاهش نخواهد یافت.

درحال حاضر در میادین میوه و تربار قیمت هر کیلومرغ  60 هزار تومان است، اما طلاکش انتظار مرغداران را از رشد آن در هر کیلو  75 هزار تومان اعلام کرد. اما پیش‌بینی کرد، قیمت تخم مرغ چندان رشد نکند و قیمت در سطح دانه ای 3 هزار تومان بماند. البته باتوجه به اظهارات ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران درخصوص زیان 10 هزار تومانی مرغداران پیش‌بینی می‌شود، انتظار فعالان اقتصادی از رشد قیمت تخم چندان کم نباشد. ‌‌نبی‌پور به ایسنا گفت: ‌ باتوجه به اینکه  دولت قیمت تخم مرغ را پیشتر  ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرده بود. اکنون  مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنند . چون قیمت تمام شده تولید حدود ۴۸ هزار تومان است.

او علل درخواست افزایش تخم مرغ را هزینه خوراک مرغ و و هزینه‌های آب، برق و گاز و کارگر خواند. به گفته او هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان تمام خواهد شد و یک شانه دو کیلویی تخم مرغ نیز ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان برای مرغداران هزینه در پی خواهد داشت که با احتساب کرایه حمل و سود فروشندگان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

نبی پور افزود: این درست نیست که از جیب تولیدکننده به مصرف کننده یارانه  داده شود. دولت باید فکری به حال تولیدکننده و مصرف کننده کند.