به گزارش اکوایران؛ وزارت کشاورزی در راستای تنظیم بازار داخلی محصول گوجه‌فرنگی و پیاز و به منظور پیشگیری از نوسان قیمت و کنترل مقدار صادرات، عوارض جدید برای صادرات این محصولات تعیین کرد.

اوخر فرودین سال جاری وزارت جهاد کشاورزی طی نامه به گمرک اعلام کرد، با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور صادرات برخی محصولات جالیزی از جمله «گوجه‌فرنگی و پیاز» ممنوع شد. اقدامی که  به منظور کنترل قیمت این دو محصول برخی دیگر محصولات جالیزی در بازار صورت گرفت اما تاثیر چندانی در بازار نداشت و بسیاری از این کالاها به صورت قاچاق سر از کشورهای همسایه در می آوردند. حال با گذشته 6 ماه از مصوبه ممنوعیت واردات؛ وزارت جهاد کشاورزی دست به تعیین عوارض صادراتی برای «گوجه‌فرنگی و پیاز» زه است.

بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی دارای عوارض ۴ هزارتومانی و پیاز دارای عوارض ۲ هزار تومانی شده است.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از روند صادرات گوجه‌فرنگی در مبادی خروجی و عدم امکان کنترل ماهیت گوجه‌فرنگی زراعی و گلخانه‌ای، ضمن تعدیل عوارض قبلی، از اول مهرماه تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری مبلغ عوارض 4 هزار تومان برای صادرات هر کیلوگرم انواع گوجه‌فرنگی و از اول آبان‌ماه تا آخر بهمن‌ماه سال جاری نیز، مبلغ 2 هزار تومان عوارض به‌ازای صادرات هر کیلوگرم پیاز تعیین می‌شود.