به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه 50 درصد نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل بیش از 13 هزار واحد صعود کرد.

بورس

رشد نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 10 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 13 هزار و 298 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 447 هزار و 676 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 830 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 385 هزار و 759 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 223 واحد رشد به رقم 20 هزار و 572 واحد رسید.

بورس

افزایش تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به دوشنبه 53 درصد کاهش یافت و 132 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 52 درصد رشد کرد و در رقم 250 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 54 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 58 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 248 نماد رشد قیمت داشتند که 181 نماد بورسی و 67 نماد فرابورسی بودند. همچنین 232 نماد کاهش قیمت داشتند که 159 نماد بورسی و 73 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود سهامداران حقیقی

امروز برخلاف دو روز گذشته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 42 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از زاگرس، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار

روز سه‌شنبه اغلب نمادهای پالایشی بازار رشد قیمت داشتند و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بورس بود. شپنا، شبندر، شتران، شبریز، شسپا، شنفت، شاوان، شراز، شبهرن، ونفت و شرانل نمادهای سبزپوش این گروه بودند. 

همچنین نام نمادهای پالایشی در میان سهم‌های تأثیرگذار در رشد شاخص کل دیده می‌شود. امروز نمادهای «پارسان»، «فملی»، «شبندر»، «کچاد»، «شپنا» و شتران بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فارس»، «خبهمن» و «خساپا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «مادیرا» و «توسن» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 72 درصدی به رقم 17 هزار و 383 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 609 میلیارد تومان بود که 55 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد نیز با رشد 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 280 میلیارد تومان رسید که 36 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

 خودرو؛ در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 315 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای خساپا و کالا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد خودرو با تعداد یک میلیارد و 532 میلیون و 746 هزار و 439 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خپارس تعلق داشت. خبهمن و شبندر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس