به گزارش اکوایران شاخص مدیران خرید ماه اکتبر چین منتشر شد؛ این داده‌ها نشان از تعمیق رکود در بخش تولیدات صنعتی چین دارد. سقوط شاخص مدیران خرید صنعتی چین به زیر 50 واحد بیانگر ایجاد رکود در بخش صنعت این کشور است و با تضعیق تقاضا سیگنالی در جهت افت نرخ کالاهای پایه صنعتی در چین به‌شمار می‌رود.

خودنمایی رکود در داده‌های اقتصادی چین

 شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه اکتبر با کاهشی 0.4 واحدی نسبت به ماه سپتامبر به 49.2 درصد رسید که این رقم کمترین میزان پس از سال 2015 است. شاخص مدیران خرید حوزه صنعت چین در سه بخش صنایع بزرگ، متوسط و کوچک مقیاس به شکل جداگانه هم محاسبه می‌‌شود. شاخص مدیران خرید بخش صنعت چین مربوط به شرکت‌های بزرگ مقیاس ظرف ماه اکتبر با افت 0.1 درصدی نسبت به ماه قبل روبرو شد و به 50.3 رسید. اگرچه این شاخص رو به کاهش گذاشته اما قرارگیری آن در رقمی بیش از 50 واحد از عدم فرورفتن در وضعیت رکودی حکایت دارد. اگر شاخص مدیران خرید (PMI) بالاتر از 50 درصد باشد، نشان دهنده رشد کلی اقتصاد است اما قرارگیری آن در رقمی کمتر از 50 درصد بیانگر فرو رفتن اقتصاد در وضعیت رکود است.

شاخص مدیران خرید شرکت‌های با مقیاس متوسط چین نیز در ماه اکتبر با افتی 1.1 درصد نسبت به ماه سپتامبر به 48.6 رسید. در عین حال این شاخص برای شرکت‌های کوچک و متوسط چینی فعال در حوزه صنعت نسبت به ماه سپتامبر تغییری نکرد و 47.5 درصد باقی ماند.

1

به گزارش رویترز وانگ ژ (Wang Zhe)، اقتصاددان ارشد در گروه Caixin Insight  در رابطه با داده‌های شاخص مدیران خرید صنعتی چین می‌گوید: سیاست‌گذاران باید اقدامات موثری برای بهبود عرضه محصولات و قیمت‌ها انجام دهند؛ در عین حال لازم است تا سیاست گذاران توجه ویژه به وضعیت شرکت‌های پایین دستی، به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط داشته باشند.

شاخص مدیران خرید (PMI) شاخصی است که از طریق نتایج نظرسنجی ماهانه مدیران خرید شرکت‌ها خلاصه و گردآوری شده است. یکی از شاخص‌های پیشرو است که معمولاً توسط جامعه بین‌المللی برای نظارت بر روندهای کلان اقتصادی پذیرفته شد و نقش مهمی در پیش‌بینی و نظارت داشت

شاخص PMI تولید شامل 5 زیرشاخه می‌شود. شاخص تولید، شاخص سفارش جدید، شاخص موجودی مواد اولیه، شاخص کارکنان و شاخص زمان تحویل محصول که تمامی این شاخص‌ها در ماه اکتبر کمتر از 50 درصد بودند. هر یک از این زیرشاخص‌ها ارزش وزنی متفاوتی در تعیین شاخص مدیران خرید صنعتی دارند. شاخص سفارش‌های جدید 30 درصد وزنی، شاخص تولید 25 درصد وزنی، شاخص کارمندان 20 درصد وزنی، زمان تحویل محصول 15 درصد وزنی. شاخص موجودی مواد اولیه 10 درصد وزنی در تعیین کل شاخص نقش دارند. در این میان شاخص زمان تحویل محصول اثرگذاری معکوس در نتیجه شاخص نهایی دارد.

شاخص تولید در ماه اکتبر با افت ماهانه 1.1 واحدی به 48.4 درصد برسید که این موضوع نشان از کندی فعالیت‌های تولیدی در چین دارد. در عین حال شاخص سفارش جدید نیز در این ماه با افت 0.5 واحدی به 48.8 درصد رسید که این کاهش بیانگر افت تقاضا در بخش تولیدات صنعتی چین است.

در عین حال شاخص موجودی مواد اولیه نیز با افتی 1.2 واحدی به 47 درصد رسید که این موضوع نشان از ادامه روند کاهش موجودی مواد اولیه اصلی در تولید صنایع دارد.

همچنین شاخص اشتغال نیز در ماه اکتبر با افت 0.2 واحدی ماهانه روبرو شد و به 48.8 درصد رسید که این موضوع نشان از کاهش فضای اشتغال بنگاه‌های تولیدی دارد. شاخص زمان تحویل محصول نیز با کاهش ماهانه 1.4 واحدی به 46.7 درصد در ماه اکتبر رسید. شاخص زمان تحویل محصول اثرگذاری معکوس در محاسبه شاخص PMI دارد.

کرونا در کمین شاخص مدیران خرید غیرتولیدی چین

شاخص مدیران خرید بخش غیر تولیدی چین در ماه اکتبر با افت 0.8 واحدی به 52.4 درصد رسید؛ اگرچه این شاخص کاهشی شده اما همچنان بالاتر از عدد 50 است که این موضوع بیانگر رشد بخش غیرتولیدی چین است.

2

در ماه اکتبر بر اساس زیرگروه ، شاخص فعالیت تجاری بخش ساختمان چین برابر 56.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.6 واحد درصد کاهش داشته است. شاخص فعالیت تجاری بخش خدمات نیز 51.6 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است. شاخص‌های فعالیت اقامتگاهی، پذیرایی، مخابرات، رادیو و تلویزیون و خدمات انتقال ماهواره‌ای، نرم افزارهای اینترنتی و خدمات فناوری اطلاعات، خدمات پولی و مالی، حفاظت از محیط زیست، صنایع فرهنگی، ورزشی و سرگرمی بیش از 55 درصد و در محدوده رونق قرار داشته است.  اما شاخص فعالیت تجاری خدمات بازار سرمایه، بیمه، املاک و مستغلات، خدمات مسکونی کمتر از 50 درصد و در محدوده رکود قرار گرفته است.

اگرچه وضعیت بخش خدمات چین در ماه اکتبر بهتر از بخش تولید بود اما با توجه شیوع کرونا در این کشور احتمال سرایت روند کاهشی ایجاد شده در بخش فعالیت صنعتی به بخش خدمات در ماه‌های آینده وجود دارد. کسب‌وکارهای تفریحی و گردشگری چین از اواخر اکتبر، اثرات ناشی از شیوع مجدد کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای کنترل آن را احساس می‌کنند. شهرهایی که مبتلا به این ویروس کرونا در آن افزایش یافته و یا نگرانی از شیوع کرونا در آن وجود دارد با بسته یا محدود شدن فعالیت گردشگری روبرو شده‌اند که این موضوع می‌تواند به تضعیف شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی چین در ماه نوامبر بینجامد.