به گزارش اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس بیش از 18 هزار واحد ریزش کرد و شاخص هم‌وزن سقوط 6 هزار واحدی داشت.

همچنین روند خروج نقدینگی حقیقی از بازار سهام ادامه یافت و نزدیک به هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بورس

اعداد سرخ تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 4 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 18 هزار و 226 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 375 هزار و 734 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 6 هزار و 43 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 370 هزار و 426 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 199 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 608 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 75 نماد رشد قیمت داشتند که 51 نماد بورسی و 24 نماد فرابورسی بودند. همچنین 407 نماد کاهش قیمت داشتند که 289 نماد بورسی و 118 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 15 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 83 درصد بازار افت قیمت داشتند.

نهمین روز خروج سهامداران حقیقی

روز شنبه برای نهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 970 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 44 برابر بیشتر -معادل 4 هزار و 300 درصد- شده است. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فجهان (شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 55 میلیارد تومان بود. پس از فجهان، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.  همچنین سه نماد «اپال»، «کچاد» و «آپ» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «ذوب» و «شگویا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «اتکای» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و کیمیاتک و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 87 درصد افت کرد و در رقم 21 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به چهارشنبه 68 درصد افزایش یافت و 336 میلیارد تومان شد. 

نماد ولیز (شرکت لیزینگ ایران) با صف‌ خرید 8 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ولیز، نمادهای فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و سرچشمه (شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به نمادخنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 23 میلیارد تومانی داشت. پس از خنصیر، وسرضوی (شرکت سهام عدالت استان خراسان رضوی) و برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 573 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 18 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به 2 هزار و 283 میلیارد تومان رسید که 70 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 242 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 139 میلیارد تومان بود.

پس از فرابورس، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و کدما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فجهان و لپارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز خساپا (شرکت سایپا) با تعداد 410 میلیون و 975 هزار و 238 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خپارس تعلق داشت. خگستر و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس