به گزارش اکوایران، امروز شنبه ششم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با جهش 82 هزار و 188 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 738 هزار و 782 واحد بالا آمد. شاخص 4.96 درصد رشد کرد که بیشترین صعود در تاریخ فعالیت بورس تهران است.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 22 هزار و 460 واحدی در رقم 525 هزار و 663  واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 862 واحدی در سطح 22 هزار و 208 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن  فرابورس  نیز 4 هزار و 156 واحد رشد کرد و به رقم 93 هزار و 650 واحد رسیده است. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 610 نماد رشد قیمت داشتند و 44 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 93 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 7 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود کم سابقه پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت بود و هزار و 478 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که بیشترین رقم در دو سال اخیر از 29 آذر 1399 به این سو است.

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 127 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه ورود پول را داشت و پس از آن، نمادهای پارسان، انتخاب، شپنا، شپدیس و فخوز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

بورس

بزرگان سبزپوش بورس و فرابورس

امروز نمادهای فولاد، فملی و فارس بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای وغدیر، شپنا و پارسان در رتبه‌های بعدی بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای آریا، بپاس و کگهر بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای هرمز، زاگرس، مارون و فجهان دیگر نمادهای پیشران شاخص بودند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، فروژ و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 21 هزار و 153 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 234 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 35 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 317 میلیارد تومان رسید. 

امروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت و پس از آن، انتخاب و شستا رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و پس از آن‌ها، نمادهای فولاد، خگستر و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت ایران خودرو) در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وبملت و کرمان نیز در بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 455 نماد صف خرید داشتند و 20 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 341 درصدی به 2 هزار و 455 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 41 درصد کاهش یافت و 372 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) با صف خرید 165 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فولاد، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات تنها دو نماد صف فروش داشتند. نماد کساپا صف فروش 14 میلیارد تومانی داشت. در کنار کساپا، نماد کیا نیز با صف فروش مواجه بود.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس