به گزارش اکوایران؛ فرابورس ایران طی هفته‌های اخیر از سه شاخص جدید خود رونمایی کرد که به افزوده شدن آن‌ها به شاخص کل فرابورس، مجموع شاخص‌های اصلی این بورس، مشابه بورس تهران به چهر شاخص رسید. فرابورس ایران حدودا 25 درصد از ارزش بازاری اوراق سهام بازارسرمایه را در بر می‌گیرد. اوراق سهام فرابورس در چهار بازار مختلف قرار دارند که بزرگترین آن‌ها بازار اول و دوم فرابورس است.

روند معاملات این هفته فرابورس مشابه بورس تهران نزولی بود و شاخص کل فرابورس مشابه شاخص کل بورس تهران یک روز صعودی و سه روز نزولی را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس ایران در انتهای هفته گذشته تراز 20 هزار و 279 واحدی داشت که در روز چهارشنبه این هفته با افت 365.3 واحدی(1.8 درصدی) به تراز 19 هزار و 913.7 واحدی رسید و سطح حمایتی 20 هزار واحدی را در آخرین روز معاملاتی این هفته از دست داد.

شاخص کل هم‌وزن فرابورس که یکی از شاخص‌های تازه وارد این بازار است؛ با ریزش 2 هزار و 78.9 واحدی در این هفته مواجه بود. شاخص کل هم‌وزن فرابورس طی چهار روز معاملاتی این هفته 2.4 درصد کاهش تراز داشت که 6 دهم درصد بیشتر از شاخص کل فرابورس بود. افت بیشتر شاخص کل هم‌وزن فرابورس نشان می‌دهد که طی معاملات این هفته، نماد‌های سبک فرابورسی بیش از نماد‌های شاخص‌ساز آن کاهش ارزش قیمتی داشته‌اند.

بازدهی شاخص قیمت فرابورس

شاخص قیمت و شاخص قیمت هم‌وزن فرابورس طی معاملات این هفته عملکردی نزدیک به شاخص کل فرابورس داشتند. در جریان چهار روز معاملاتی اخیر شاخص قیمت فرابورس با 1.8 درصد ریزش به تراز 5 هزار و 163.2 واحدی رسید و شاخص قیمت هم‌وزن فرابورس نیز با 2.41 درصد افت ارزش، در تراز 27 هزار و 807.3 واحدی ایستاد. شباهت زیاد رفتاری شاخص قیمت فرابورس و شاخص کل آن و همچنین شاخص قیمت هم‌وزن فرابورس و شاخص کل هم‌وزن آن نشان می‌دهد که در این هفته سود نقدی اندکی در میان سهم‌های فرابورسی تقسیم شده است.

روند هفته شاخص قیمت فرابورس11.28

تغییرات ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران

فرابورس ایران دارای چهار بازار معاملاتی سهام است؛ درحالی که بورس تهران با وجود در بر گرفتن 75 درصد از ارزش بازاری سهام بازار سرمایه تنها دو بازار معاملاتی سهام دارد. در میان چهار بازار فرابورس ایران 72.5 درصد از سهام را بازار اول و دوم فرابورس شامل می‌شوند و بخش اصلی مابقی متعلق به بازار پایه فرابورس است. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران که در انتهای هفته گذشته به هزار و 111.7 همت رسیده بود؛ روز چهارشنبه 26 بهمن ماه به هزار و 94.8 همت کاهش یافت که نشان دهنده ریزش 1.52 درصدی مجموع ارزش این دو بازار طی هفته چهارم بهمن ماه است.

تغییرات ارزش معاملات بازار های فرابورس11.28

6 افزایش سرمایه فرابورسی در هفته چهارم بهمن

در جریان معاملات هفته گذشته شش نماد از فرابورس ایران به دلیل افزایش سرمایه متوقف شدند. روز یکشنبه 23 بهمن ماه نماد فروی به دلیل افزایش سرمایه 100 درصدی متوقف شد و در روز دوشنبه 24 بهمن ماه نماد اعتلا به خاطر افزایش سرمایه 48.8 درصدی به تعویق درآمد. در آخرین روز معاملاتی هفته چهارم بهمن ماه نیز نماد وسپهر با افزایش سرمایه 150 درصدی، نماد غگیلا با افزایش سرمایه 21.7 درصدیف نماد کتوکا با افزایش سرمایه 77 درصدی و نماد قچار با افزایش سرمایه 42.5 درصدی متوقف شدند.