به گزارش اکوایران، قیمت سنگ آهن دریایی آسیا در روز جمعه 20 ژانویه و درست پیش از شروع تعطیلات سال نوی چینی افزایش یافت، این در حالی بود که اغلب فولادسازان به دلیل شروع سال نو از خرید اجتناب کردند. به این ترتیب پلتس شاخص بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در این روز با ثبت رشد روزانه 1.7 دلاری برابر 126 دلار و 65 سنت ارزیابی کرد.

به گفته فعالان بازار، تحویل و حمل معاملات منعقد شده در روز جمعه 20 ژانویه به بعد از پایان تعطیلات سال نوی چینی موکول می‌شود. در چنین شرایطی خرید سنگ‌آهن تنها با پیش‌بینی رشد بیشتر قیمت پس از اتمام تعطیلات سال نو انجام می‌گیرد. امیدواری به بازگشایی بیشتر اقتصاد چین پس از تعطیلات سال نو باعث شده تا برخی فعالان بازار به رشد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد امیدوار شوند، اما واهمه از افزایش شیوع کرونا در چین همچنان بر این امیدواری سایه افکنده و باعث شده تا بخشی از فعالان بازار با احتیاط بیشتری دست به معامله بزنند.

زغال متالورژیک گران شد

زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا سومین هفته از ژانویه را با رشد محسوس قیمتی به پایان رساند؛ درحالی که نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی از میزان متقاضیان آسیایی در این بازار کاست، محدودیت در عرضه زمینه رشد بهای آن را فراهم کرد. به این ترتیب پلتس پریمیوم هر تن زغال فوب استرالیا را در روز جمعه 20 ژانویه برابر 325 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در جمعه هفته قبل برابر 13 ژانویه رشدی 16 دلاری داشت. با این وجود منابع پلتس از در حاشیه قرار گرفتن خریداران در میانه رشد نرخ خبر به دلیل عدم اطمینان از حفظ سطوح فعلی قیمت خبر می‌دهند.

زغال‌سنگ متالورژیک تحویل بنادر چین نیز در هفته سوم ژانویه و درست پیش از تعطیلات سال نو در این کشور افزایشی شد؛ پلتس پریمیوم زغال تحویل بنادر چین را در روز جمعه 20 ژانویه با ثبت رشد روزانه 3 دلاری برابر 320 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. بهای این محصول نسبت به نرخ فروش آن در روز جمعه 13 ژانویه رشدی 8 دلاری داشت. احتمال رشد قیمت زغال پس از تعطیلات سال نو، باعث شد تا بر تمایل متقاضیان چینی برای خرید زغال‌ متالورژیک افزوده شده و به این ترتیب بر نرخ این محصول افزوده شود.

نبود مشتری قراضه را ارزان کرد

روند کاهش بهای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف یک هفته اخیر با شدت بیشتری ادامه یافت؛ به این ترتیب پلتس از افت 7 دلاری بهای این محصول تحویل ترکیه خبر داد و بهای آن را برابر 400 دلار به ازای هر تن در روز جمعه 20 ژانویه ارزیابی کرد. کاهش تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه، عامل اصلی افت بهای قراضه ظرف یک هفته اخیر بود و باعث شد تا در بازه زمانی یک هفته‌ای این محصول 14 دلار ارزان شود.

منابع پلتس از انعقاد قراردادی برای فروش 35 هزار قراضه از مبدا بالتیک با نرخ 400 دلار به ازای هر تن تحویل ترکیه خبر دادند. گفته می‌شود این معامله مربوط به یک واحد فولادسازی مستقر در منطقه اسکندرون ترکیه بود. درحالی که از نرخ قراضه وارداتی به ترکیه کاسته شد، بر حجم معاملات منعقد شده در این روز افزوده شد؛ برخی فعالان بازار این موضوع را نشانه کف‌سازی قیمتی قراضه در این کانال قیمتی می‌دانند. اما برخی دیگر با استناد به کاهش تقاضای صادراتی برای محصولات فولادی ترکیه احتمال کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده را می‌دهند.