به گزارش اکوایران چینی‌ها به استقبال تعطیلات سال نو رفتند، سنگ‌آهن در روز بازگشایی بازار در سومین هفته ژانویه ارزان شد. پلتس شاخص سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه 16 ژانویه با ثبت کاهشی 6.25 دلاری برابر 120 دلار و 75 سنت ارزیابی کرد.

بر اساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین، تولید فولاد نهایی در این کشور در بازه زمانی اول تا دهم ژانویه نسبت به بازه 21 تا 31 دسامبر 3 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که سطح موجودی سنگ‌آهن در انبارها 14 درصد افزایش داشته است. بخشی از این رشد موجودی سنگ‌آهن مربوط به ذخیره‌سازی پیش از شروع تعطیلات سال نوی چینی می‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که فولادسازان چینی به کار خرید و ذخیره‌سازی مواد اولیه پیش از شروع تعطیلات خاتمه داده‌اند و بنابراین سنگ‌آهن دریایی آسیا با کاهش حضور متقاضیان چینی ارزان می‌شود.

محدودیت عرضه زغال را گران کرد

بازار زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا روز ابتدایی هفته را با رشد نرخ آغاز کرد؛ بارندگی قابل ملاحظه در استرالیا و احتمال محدودیت در عرضه از این رشد قیمتی حمایت کرد. به این ترتیتب پلتس پریمیوم زغال متالورژیک فوب استرالیا را در روز 16 ژانویه برابر 311 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ آن در روز قبل رشدی 2 دلاری داشت.

یکی از تاجران فعال در این بازار از احتمال رشد بیشتر قیمت زغال متالورژیک استرالیا ظرف هفته جاری و هفته پایانی ماه ژانویه به دلیل استمرار بارندگی در استرالیا خبر داد. بارندگی قابل ملاحظه‌ای در تمامی منسقه کوئیزلند استرالیا گزارش شده و ادامه دارد. این موضوع می‌تواند تحویل زغال از سوی معادن به خریداران را به تاخیر بیندازد.

درحالی که بازار با کسری عرضه زغال روبرو است، خریداران هندی که تحت فشار کاهش حاشیه سود فولادسازای قرار دارند، ترجیح دادند، فعلا در حاشیه بمانند و از ارائه قیمت‌های بالاتر برای خرید زغال اجتناب کنند.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک CFR چین را در روز 16 ژانویه بدون تغییر نرخ برابر 312 دلار در هر تن ارزیابی کرد. اگرچه این بازار با نگرانی نسبت به محدودیت عرضه از سوی منابع استرالیایی مواجه است، اما تضعیف تقاضا پیش از شروع تعطیلات باعث شده تا افزایشی در نرخ زغال تحویل چین ایجاد نشود.

فولادسازان ترکیه به دنبال قراضه ارزان

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه  در میانه عدم تمایل فولادسازان ترکیه برای عدم خرید مواد اولیه گران به آهستگی ارزان می‌شود. به این ترتیب پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی تحویل ترکیه را در روز 16 ژانویه با کاهشی 5.5 دلاری نسبت به روز جمعه 13 ژانویه برابر 408.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

با این وجود برخی منابع از حضور فعال فولادسازان ترکیه در بازار و تلاش برای خرید با تخفیف برای روز دوشنبه خبر داده و معتقدند این موضوع مانع از استمرار روند کاهش قیمت در این بازار در میان مدت می‌شود.