به گزارش اکوایران در حالی که سنگ‌آهن وارداتی به چین ظرف هفته ابتدایی سال 2023 در مسیر رشد نرخ تا مرز 120 دلاری شدن پیش رفته بود، از بهای آن ظرف روز نهم ژانویه کاسته شد. کاهش حاشیه سود واردات سنگ‌آهن به چین، زمینه افت تقاضا برای این محصول از سوی تجار چینی را فراهم کرد و به افت نرخ آن منجر شد به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وادراتی به بنادر شمالی چین را در روز دوشنبه نهم ژانویه برابر 118 دلار و 70 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز معاملاتی قبل کاهشی 1.1 دلاری داشت.

اگرچه از تقاضا برای سنگ‌آهن دریایی در چین کاسته شد، اما همچنان فولادسازان چینی به روند خرید مواد اولیه به منظور ذخیره‌سازی در انبار پیش از شروع تعطیلات سال نوی این کشور ادامه می‌دهند. احتمالا این هفته آخرین فرصت فولادسازان این کشور برای ذخیره مواد اولیه پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی است.

 ذخیره‌سازی زغال به راند پایانی رسید

فولادسازان چینی در آستانه سال نوی این کشور از خرید زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا دست کشیدند و تجار هندی نیز ترجیح دادند تا مشخص شدن چشم‌انداز روشنی از این بازار از خرید عقب‌نشینی کنند، این موارد باعث شد تا نرخ این محصول بدون تغییر ثابت بماند. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال متالورژیک فوب استرالیا را برابر 313 دلار و 75 سنت ارزیابی کرد.

یک تاجر هندی گفت: در این برهه زمانی، به دلیل عدم قطعیت در خصوص چشم‌انداز قیمت، هیچ‌کس به دنبال رزرو محوله زغال نیست. در این شرایط ما مشتاقانه به دنبال افت نرخ در بازارهای چین و تاثیر آن بر بازار زغال صادراتی استرالیا هستیم.  

به گزارش پلتس زغال متالورژیک در بازار داخلی چین تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد، با این وجود پریمیوم این محصول تحویل بنادر چین بدون تغییر برابر 314 دلار به ازای هر تن اعلام شد.

توقف قراضه در مرز 420 دلاری

کاهش تقاضا برای خرید قراضه از سوی فولادسازان ترکیه از تب‌وتاب قیمتی در معاملات این بخش کاست. به این ترتیب پلتس بهای قراضه وادراتی به ترکیه را در روز نهم ژانویه بدون تغییر نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل برابر 420 دلار به ازای هر تن تحویل ترکیه ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه برای ممانعت از روند رو به رشد قیمتی  قراضه از خرید اجتناب می‌کنند، اما دارندگان قراضه با در نظر داشتن  نیاز آن‌ها به این محصول برای استمرار تولید در هفته‌های آینده تمایلی به ارائه تخفیف ندارند. به این ترتیب معاملات قراضه در محدوده 420 دلاری به حداقل رسیده است.