به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 646 هزار و 907 واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه 11 هزار و 678 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 3 هزار و 962 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 496 هزار و 401 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 151 واحد صعود کرد و به رقم 20 هزار و 908 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 457 نماد رشد قیمت داشتند و 190 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 71 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 29 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی مثبت شد و 317 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در مجموع سه روز کاری اخیر، هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار سهام وارد شده است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 78 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، نمادهای دانا، ومعادن و شستا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.  در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وتجارت، شپنا و خزامیا تعلق داشت.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای شستا، تاپیکو، فارس، شتران، فولاد و دو نماد معدنی کگل و کچاد بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شپدیس، وبملت و وبانک بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.  

در فرابورس نیز نمادهای زاگرس، آریا و شگویا بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای بپاس، کوثر و خدیزل بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و خودرو در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و قچار پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه، 170 نماد صف خرید داشتند و 14 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 24 درصدی به 776 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 28 درصد کاهش یافت و 370  میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد فاذر (شرکت صنایع آذر آب) با صف‌ خرید 63 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فاذر، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر، تنها دو نماد در پایان معاملات صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش در پایان معاملات دوشنبه به نماد گدنا اختصاص داشت و پس از گدنا، نماد شدوص در رتبه‌ بعدی قرار داشت.

جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 231 هزار و 336 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 216 هزار و 720 میلیارد تومان بود که 94 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 1.2 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 10 هزار و 576 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 469 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد دانا و دی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 3 میلیارد و 416 میلیون و 97 هزار و 206 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد خگستر و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس