به گزارش اکوایران مس در معاملات آتی کامکس ظرف روز پایانی ماه دسامبر با نرخ 3.8 دلار به ازای هر پوند معامله شد، به این ترتیب ظرف سال 2022، فلز سره کاهشی 15 درصدی را در بازارهای جهانی به ثبت رساند.

در حالی فلز سرخ ظرف نیمه دوم سال جاری میلادی وارد سراشیبی افت نرخ شد که احتمال محدودیت عرضه و رشد تقاضا برای انرژی‌های پاک باعث شده بود تا اغلب موسسات معتبر بین‌المللی، به نوسان مثبت بهای مس در سال 2022 امیدوار باشند. اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا باعث شد تا ورق در این بازار برگردد و تقاضا برای فلز سرخ تضعیف شود به نحوی که مس بخشی از ارزش خود را در بازار جهانی از دست داد.

در عین حال پابرجا ماندن شیوع کرونا در چین و وضع قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور نیز مزید بر علت شد تا تقاضا برای فلز سرخ در سال 2022 تحت فشار کاهشی قرار گیرد. مطابق داده‌های اداره ملی چین، برای هفت ماه از سال 2022، بخش تولید در چین با شرایط رکود مواجه بود که این موضوع پتانسیل بالایی برای تضعیف بهای مس داشت، هر چند همزمانی کاهش عرضه و تقاضا مانع از سقوط نرخ قابل ملاحظه در این بازار شد.

میزان تولید مس شیلی به‌عنوانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز سرخ ظرف 9 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی 6.7 درصدی را به ثبت رساند. در عین حال بروز اعتراضات کارگری در معادن پرو نیز از میزان تولید این کشور مهم در زمینه تولید مس معدنی کاست. میزان ذخایر کاتد مس در انبارهای بورسی دنیا ظرف ماه‌های پایانی سال 2022 به کمترین میزان ظرف سال‌های اخیر رسید به نحوی که تنها کفاف چند روز نیاز دنیا را می‌داد. همچنین، غول معدنی گلنکور کمبود عرضه 50 میلیون تنی را برای فلز سرخ در سال 2023 برآورد کرد.