به گزارش اکوایران، امروز شنبه دهم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل پس از 5 روز ریزش کرد و با کاهش 56 هزار و 819 واحدی تا سطح یک میلیون و 590 هزار و 495 واحد پائین آمد. .

شاخص کل هم وزن نیز با افت 11 هزار و 674 واحدی در رقم 469 هزار و 7 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 290 واحدی در سطح 20 هزار و 126 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 194 نماد رشد قیمت داشتند و 470 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

علت سقوط بورس چه بود؟  

ریزش سنگین بورس در شرایطی رخ داد که در 5 روز پی در پی شاخص صعود قدرتمندی داشت و توانسته چند سقف مقاومت را پشت سر بگذارد. اما تعیین نرخ دستوری دلار نیمایی توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی وضعیت را عوض کرد. محمدرضا فرزین، رئیس پیشین بانک ملی، در انتهای هفته رئیس کل بانک مرکزی شد و در اولین اقدام قیمت دلار نیمایی را 28 هزار و 500 تومان تعیین کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به بالاتر از 40 هزار تومان رسیده بود و دلار نیمایی نیز تا نزدیکی 30 هزار تومان رشد کرده بود. پائین آوردن دستوری قیمت دلار نیمایی که شرکت‌های بورسی متأثر از آن هستند، اصلی‌ترین علت ریزش بازار در معاملات شنبه بود. 

بورس

خروج سنگین پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 801 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بوعلی اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 52 میلیارد تومان بود. پس از بوعلی، نمادهای وغدیر، نوری، شستا و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای فولاد، کگل و فملی بیشترین تأثیر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای رمپنا، لوتوس و وپخش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و صبا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای بپاس، کگهر و وهور بیشترین تأثیر افزایشی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و فولاد در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، گدنا و فرابورس پرتراکنش ترین نمادها بودند.

افت ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 687 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 41 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 12 درصدی به نسبت روز دوشنبه به رقم 9 هزار و 993 میلیارد تومان رسید. 

مازاد عرضه در بازار سهام

در معاملات امروز، 88 نماد صف خرید داشتند و 122  نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 71 درصدی به 261 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 149 درصد افزایش یافت و 398 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وکبهمن، نمادهای خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و ساینا (شرکت صنایع بهداشتی ساینا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات، بیشترین صف فروش به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی) اختصاص داشت، پس از بوعلی، نمادهای نوری، بمپنا، ولبهمن و شغدیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس