به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری ارزش معاملات بورس تهران روی رقم 8 هزار و 69 میلیارد تومانی قرار گرفت. همچنین ارزش بازار بورس باز هم به محدوده 5 هزار و 885 همتی رسید. تا نماد های فولاد ، کگل ، فملی ، فارس ، کچاد و نماد شپنا جزء تأثیرگذاران منفی بازار سرمایه باشند.

گروه خودرویی نیز با ارزش معاملاتی بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومانی همچنان در صدر برترین گروه های بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی باشد. پس از این گروه، گروه‌های فلزات اساسی با 907 میلیارد تومان و گروه شیمیایی با 754 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

گروه صنعتی ایران خودرو قرار است، فردا ۱۱ دی در مجموع ۴۵۰۰ دستگاه خودرو را در بورس کالا عرضه کند؛ از این تعداد 4 هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی و ۵۰۰ دستگاه هایما S8 است که این محصول برای نخستین بار روی تابلوی معاملاتی می‌رود.

اما در نشست میز صنعت که با حضور فعالان و مدیران بازار سرمایه برگزار شد رئیس سازمان بورس گفت: «در بودجه ۱۴۰۲ موارد متعددی که فعالان این حوزه گفتند را منعکس کردیم و مجلس باید مصوبات خوبی را در این حوزه داشته باشد تا منجر به افزایش تولید و سودآوری صنایع شود.»

در همین جلسه نیز بهرام سبحانی گفت: «برای کنسانتره نباید حقوق دولتی وضع شود، بلکه این موضوع باید معطوف به مواد معدنی باشد. کنسانتره جزء مواد معدنی به حساب نمی‌آید و در نظرگیری حقوق دولتی‌ در این بخش، اشتباه است.»

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس هم در صحبت هایی در این جلسه اعلام کرده که «اختلاف قیمتی بین دلار آزاد و نیما به‌ وضوح، توزیع رانت است. محصولات مسی با ارز نیما فروخته شده و پس از تبدیل به قراضه از سوی دلالان، در کشور‌های همسایه به فروش می‌رسد.»

کل

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

اما از منظر تکنیکالی، شاخص کل بورس تهران با توجه به احتمال ایجاد الگوی هارمونیک AB=CD به محدوده مقاومت یک میلیون و 560 هزار واحدی رسید.

 و با توجه به جمیع اخبار پیرامون بازار سرمایه در انتهای هفته گذشته که به بازار مخابره شده بود امروز روند نزولی را به خود گرفت و شاخص بورس با افت بیش از 56 هزار واحدی مواجه شد تا باز هم این عدد یک میلیون و 600 هزار واحدی برای شاخص بورس تهران قدرت نمایی کند و شاخص بورس یک‌بار دیگر به زیر این عدد کشیده شود.

از سویی خیلی از تکنیکالیست‌ها این افت را پولبک به محدوده مقاومت شکسته شده (یک میلیون و 600 هزار واحدی) می‌دانند و عده‌ای نیز معتقدند که شاخص می‌تواند یک موج اصلاحی برای ادامه روند صعودی خود ایجاد کند.

اما چیزی که فعلا خودنمایی می‌کند این است که شاخص بورس تهران با احتمال خیلی قوی الگوی هارمونیک پایه خود را (AB=CD) را تشکیل داده و حداقل باید به این موضوع فکر کرد که تا زمان انتشار کامل گزارش فروش ماهانه شرکت‌ها و همچنین گزارش‌های 9 ماهه حسابرسی نشده شرکت‌های بورسی، حال و روز بازار سرمایه یک در میان قرمز و سبز باشد.

همچنین خبرها و شایعاتی مبنی بر اعداد و ارقام بودجه سال 1402 شنیده می‌شود و باید دید که بودجه در این هفته به مجلس برده می‌شود و ابهامات بازار سرمایه را کم می‌کند یا اینکه کماکان باید چشم انتظار دولت برای مشخص کردن دخل و خرج سال بعد باشیم؟

بورس تهران