به گزارش اکوایران تحلیلگران منتظر بهبود تدریجی بخش املاک در چین در سال آینده میلادی با توجه به کاهش محدودیت کرونایی و سیاست‌های متوالی حمایتی هستند.

لیو لیجی، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی بیکه معتقد است: رکود بازار مسکن چین ظرف سال جاری به دلایلی از جمله نکول برخی شرکت‌های ساختمانی و بدبینی سرمایه‌گذاران به این حوزه و قرنطینه‌های متعدد اعمالی در چین ظرف سال جاری، عمیق‌تر شده است.

بر اساس محاسبات رویترز که بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین انجام شده است، بهای مسکن در این کشور ظرف ماه نوامبر 2022 نسبت به ماه اکتبر کاهشی 0.2 درصدی و نسبت به همین زمان در سال 2021 کاهشی 1.6 درصدی داشت. این چهارمین کاهش متوالی بهای مسکن در چین و هفتمین کاهش غیرمتوالی نرخ آن در این سال بود. در عین حال اداره ملی آمار چین از کاهش 19.9 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چین برای ماه نوامبر نسبت به زمان مشابه در سال قبل خبر داد. این رقم بیشترین کاهش نرخ ورود سرمایه به بخش مسکن در چین از زمان ثبت این داده در سال 2000  است.

تحریک خرید خانه در چین به کمک فلزی‌ها می‌آید

تضعیف بخش ساخت‌وساز با وجود اعمال محرک‌های متعدد از سوی دولت چین برای بازگرداندن این حوزه به فاز رونق، سیگنال منفی جدی برای کامودیتی‌ها با محوریت آهن و فولاد و فلزات پایه به همراه دارد.

مقامات چینی در هفته‌های اخیر حمایت‌های مال از شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در این کشور را افزایش داده‌اند، آخرین اقدام حمایتی دولت چین در این زمینه تحریک خرید خانه است.

خبرگزاری رسمی شین‌هوا در اواسط دسامبر از برنامه سیاست‌گذار برای گسترش مصرف و سرمایه‌گذاری داخلی در بخش مسکن خبر داد، با این وجود در گزارش شین‌هوا بر مقابله دولت چین از ورود سرمایه‌های سفته‌بازان به این بازار نیز تاکید شد. 

تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی بر زمان‌بر و تدریجی بودن بازگشت بخش مسکن در چین به مسیر رشد تاکید کردند. در این گزارش آمده است، سیاست‌گذاران چینی برای سال تاکید داشتند که مسکن برای زندگی است و این بازار محمل مناسبی برای تقاضا سفته‌بازارن نیست. بنابراین با توجه به کاهش شتاب رشد جمعیتی در این کشور، تحریک بخش ساخت و ساز دشوار خواهد بود.

اما لیو لیجی از موسسه بیکه معتقد است که تقاضا برای مسکن در چین برای سال 2023 کاهش می‌یابد. با پیشرفت پروژه‌های فعلی ساخت مسکن در این کشور، از میزان تقاضا برای ملک در این کشور کاسته می‌شود و بنابراین این بازار با تشعیف تقاضا مواجه می‌شود.