به گزارش اکوایران ظرف روزهای پایانی سال 2022، نیک پیکنز، مدیر تحقیقات حوزه مس در وودمکنزی، می‌گوید کاهش تقاضا، عرضه قوی‌تر و افت شاخص احساسات مصرف‌کننده باعث شده تا برآورد ما از میانگین نرخ بهای فلزات و محصولات معدنی برای سال 2023 کاهشی باشد.

بخش ساخت‌وساز، به‌عنوان یک حوزه کلیدی که در تقاضا برای سنگ‌آهن، فولاد و فلزات اساسی نقشی اساسی دارد، ظرف سال آینده راکد باقی می‌ماند. رکود در بخش ساخت‌وساز به خصوص در بازار چین پایدار خواهد بود که این موضوع با تضعیف تقاضا سیگنال کاهش نرخ موثری در بازارها برجای می‌گذارد.

در عین حال پیش‌بینی وودمکنزی از رشد عرضه مس، آلومینیوم، سرب، روی، سنگ آهن و فولاد در سال 2023 نسبت به سال 2022 خواهد داشت.

پتانسیل محدود سیگنال‌های صعودی

پیکنز در گزارش خود به پتانسیل صعود در بخش تقاضا در سال 2023 اشاره می‌کند، اما معتقد است که سیگنال غالب قیمت‌ها حرکت در مسیر نزولی باشد.

بهبود در بخش تولید خودرو و تمرکز بر انرژی‌های کم کربن می‌تواند به جبران بخشی از تضعیف تقاضا در سایر بخش‌های مصرفی کمک کند. در عین حال ظرف سال جاری میلادی زنجیره تامین جهانی با چالش‌هایی روبرو شد که پابرجا ماندن این چالش‌ها باعث می‌شود تا بخش عرضه نیز تضعیف شود.

فشارهای تورمی ظرف ماه‌های پایانی سال کاهش داشت. افت فشارهای تورمی با اثرگذاری بر تصمیمات بانک‌های مرکزی دنیا و در نهایت دور کردن جهان از رکود اقتصادی، سیگنال دیگری است که پتانسیل حمایت قیمتی از بازارهای کالایی را دارد.

نوسان نزولی مس

موسسه FocusEconomics که شرکت تحقیقاتی مستقل مستقر در بارسلونا است، در گزارشی از تقاضای نسبتا ضعیف برای مس و سایر فلزات صنعتی خبر دادو در گزارش این موسسه آمده است، اوج‌گیری نرخ بهره در دینا و اقتصاد تحت فشار چین ناشی از سقوط بازار املاک و استمرار شیوع کرونا در این کشور عامل تضعیف تقاضا خواهد بود.

بر اساس گزارش  FocusEconomicsمیانگین نرخ فروش مس در سال آینده میلادی در نرخی کمتر از میانگین بهای فروش در سال جاری نوسان خواهد داشت. کف قیمت پیش‌بینی شده از سوی این موسسه باری فلز سرخ 5 هزار و 430 دلار و سقف قیمتی درنظر گرفته شده 8 هزار و 775 دلار به ازای تن است.

همچننی این موسسه برآورد می‌کند که فلز سرخ در سال 2024 با میانگین نرخ 8 هزار دلار در هر تن معامله شود. کف نرخ برآورده برای این فلز 5 هزار دلار و سقف قیمت برآورده شده برابر 10 هزار و 750 دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است.