به گزارش اکوایران، رینگ محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد در آخرین هفته از پاییز رونق دو چندانی به خود گرفت، به نحوی که متقاضیان برای کسب سهم از عرضه محصولات مختلفی از جمله آهن‌اسفنجی، شمش فولاد و حتی میلگرد برخی واحدهای تولیدی حاضر به رقابت قیمتی با یکدیگر شدند.

رونق رینگ مقاطع

قطعی گاز صنایع از نیمه آذر ماه با کاهش تولید و عرضه محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد به ایجاد رقابت قیمتی میان متقاضیان آهن‌اسفنجی و شمش فولاد انجامید و زمینه رشد بهای این محصولات و میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا و بازار آزاد را فراهم کرد.

واحدهای نوردی ظرف روز پایانی آذر ماه بالغ بر 168 هزار تن انواع میلگرد با نرخ پایه‌ای در بازه 16 هزار و 300 تومان تا 17 هزار و 100 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. با وجود رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی و نبود چشم‌ان داز مثبت از تقاضا در  میان مدت، اما تقاضایی بالغ بر 110 هزار تن برای این محصولات در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 57 هزار تن میلگرد با میانگین نرخ 17 هزار و 170 تومان انجامید. اگرچه در این روز تنها 34 درصد میلگرد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد، اما با توجه به انباشت محصول در انبار بازار آزاد، این میزان نیز رقمی قابل توجه شمرده می‌شود.

قطعی گاز واحدهای احیا و رشد مستمر نرخ ارز محرک رونق نسبی رینگ مقاطع طویل فولادی و صعود بهای محصولات فولادی در بازار داخل بود.

 رقابت 35 درصدی برای آهن‌اسفنجی

واحدهای احیا در هفته پایانی آذر تنها 35 هزار تن آهن‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس  کالا عرضه کردند، تقاضای 115 هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید و خریداران برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت 35.5 درصدی دست زدند. به این ترتیب میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی از بورس  کالا به 10 هزار و 80تومان رسید.

رقابت نوردکاران برای شمش گران

واحدهای فولادی در هفته پایانی آذر ماه حدود 70 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردن د که این رقم حدود 70 درصد کمتر از عرضه‌های معمول هفته‌های قبل بود. کاهش  تولید به دلیل قطعی گاز، مجوز کاهش عرضه را به فولادسازان داد.

قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران برابر 13 هزار تومان تا 14 هزار و 260 تومان تعیین شد، برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا نوردکاران برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد دست به رقابت قیمتی زده و در نهایت میانگین نرخ فروش شمش از این بازار به 14 ه زار و 450 تومان رسید.