به گزارش اکوایران، روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر در مجموع صعودی بود. شاخص در ابتدای هفته افت 19 هزار واحدی داشت اما پس از آن 4 روز صعودی را پشت سر گذاشت. شاخص روز یکشنبه 5 هزار و 623 واحد بالا آمد. در سومین روز کاری هفته شاخص 20 هزار واحد مثبت شد و روز سه‌‌شنبه نیز شاهد جهش 45 هزار واحدی شاخص کل بودیم. 

روز چهارشنبه نیز شاخص 18 هزار و 291 واحد بالا آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 70 هزار واحد بالا‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 5 درصد شود. 

بورس

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 16 هزار و 678 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 4 درصدی را ثبت کرد.

اما در این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد توقف خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در دو روز میانی هفته که شاخص رشد چشمگیری را رقم زد، پول حقیقی قابل توجهی نیز وارد بازار شد. 

همچنین در این هفته ارزش معاملات خرد رشد کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته قبل 32 درصد افزایش یافت. 

در این هفته نیز، همسو با رشد شاخص کل، شاخص هم وزن در 4 روز پایانی هفته روند صعودی داشت و در پایان هفته 16 هزار و 678 واحد بالاتر از هفته قبل ایستاد. 

بنابراین همسو با رشد نسبی معاملات، خروج پول از بازار متوقف شد و شاخص‌ها نیز صعود کردند. شاخص در این هفته توانست سطح مقاومت یک میلیون و 422 هزار واحد را با قدرت پشت سر بگذارد و به سوی سطح مقاومت بعدی؛ یک میلیون و 470 هزار واحد حرکت کند و در آخرین روز کاری نیز از آن عبور کند.

کارشناسان رشد قیمت‌ها در بازارهای دارائی را متأثر از انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول ملی می‌دانند، با این حال قیمت‌ها در بازار سهام خیلی دیر شروع به رشد کرد و از قافله بازارهای ارز، سکه و مسکن عقب بود. در چنین شرایطی یکی از فاکتورهای مهم برای معامله‌گران نرخ دلار نیمایی است. اگر دلار نیما نیز به دنبال نرخ آزاد رشد کند، سود شرکت‌ها در دوره‌های آتی رشد خواهد کرد. اما سرکوب نرخ نیما سیگنال منفی مهمی به بازار سرمایه خواهد بود. سیاست ارزی دولت در بودجه 1402 متبلور خواهد بود و سهامداران منتظر رونمایی از آن هستند.