به گزارش اکوایران ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس در شروع معاملات روند صعودی پیدا کرد و در یک ساعت ابتدایی رشد کرد. شاخص در ادامه نزول نکرد اما روند با ثباتی را در پیش گرفت. 

در پایان معاملات شاخص کل بورس با رشد 18 هزار و 291 واحدی به رقم یک میلیون و 472 هزار و 759 واحد رسید. 

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات 3 هزار و 675 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 433 هزار و 763 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 37 واحد رشد کرد و در رقم 18 هزار و 858 واحد باقی ماند. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 416 نماد رشد قیمت داشتند و 246 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 63 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 37 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه از بورس

در مجموع معاملات چهارشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 31 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 17 میلیارد تومان بود. پس از فارس، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر نمادهای غنوش، آبین، اخابر، کروی و وخاور بیشترین خروج پول را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز مانند روز گذشته نماد «فارس» بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص داشت و پس از آن، نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کچاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای بانکی «وپاسار»، «وبملت» و «وتجارت» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «دی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات چهارشنبه 103 نماد صف خرید داشتند و 17 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 39 درصدی به 310 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش یک درصد کاهش یافت و 124 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 167 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)  با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از کپشیر، نمادهای تاصیکو (شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین) و کساپا (شرکت سایپا شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات تنها 3 نماد صف فروش داشتند. بپاس با صف فروش 13 میلیارد تومانی در صدر بود و پلاسک و حپترو دیگر نمادهایی بودند که صف فروش داشتند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 233 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 907 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 820 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 146 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد غنوش رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای کالا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 674 میلیون و 324 هزار و 402 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد خگستر و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس