به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 22 آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند صعودی پیدا کرد و نیم  ساعت ابتدایی بیش از 16 هزار واحد رشد کرد.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 454 هزار و 487 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 45 هزار و 133 واحد رشد کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با رشد 9 هزار و 741 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 430 هزار و 125 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 218 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 820 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در معاملات سه‌شنبه

در معاملات سه‌شنبه 157 نماد صف خرید داشتند و 14 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 68 درصدی به 505 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 166 درصد افزایش یافت و 125 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 355 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) با صف‌ خرید 57 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فارس، نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات تنها یک نماد صف فروش داشت. بپاس با صف فروش 2 میلیارد تومانی مواجه بود. 

نمادهای سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 599 نماد رشد قیمت داشتند و 57 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 91 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 9 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

ورود پول حقیقی به بورس

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت شد و 307 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس وارد شد که نسبت به دیروز افزایش 26 درصدی داشته است. 

 بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 59 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای کگل (شرکت صنعتی و معدنی گلگهر) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر نمادهای نوری، شپنا، غکورش، تپمپی و سآبیک بیشترین خروج پول را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نماد «فارس» بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص داشت و پس از آن، نمادهای «فولاد»، «فملی» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «میدکو»، «پاکشو» و «خمحور» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «صبا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «مارون» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خگستر و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 704 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 915 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 242 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 513 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و تاپیکو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 466 میلیون و 209 هزار و 713 سهم در صدر قرار گرفته است. فولاد در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد شپنا تعلق داشت. نمادهای دی و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس