به گزارش اکوایران واحدهای احیا در روز شنبه 19 آذر ماه بالغ بر 43 هزار تن آهن‌اسفنجی و 50 هزار تن بریکت آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. این اولین عرضه واحدهای احیا پس از آخرین ابلاغیه وزارت صمت در خصوص تغییر کف عرضه واحدهای صنعتی کشور بود. میزان عرضه کل آهن‌اسفنجی در این روز به 93 هزار تن رسید که این رقم به مراتب کمتر از کف عرضه تعیین شده از سوی وزارت صمت بود. وزارت صمت پس از اعطای سهمیه خودمصرفی به واحدهای احیا، کف عرضه هفتگی این بخش از تولیدکنندگان زنجیره آهن و فولاد برای عرضه در بورس کالای ایران را 193 هزار تن تعیین کرده است.

البته بخش قابل توجهی از عدم رعایت کف عرضه از سوی واحدهای احیا به قطعی گاز این تولیدکنندگان در میانه بروز موج جدی سرما در کشور مربوط می‌شود؛ اما واحدهای احیا حتی در هفته‌های قبل نیز هیچگاه چنین میزانی آهن‌اسفنجی در بورس کالا عرضه نکرده بودند و بنابراین بعید است که این ابلاغیه لزوما اجرایی شود.

رقابتی 22 درصدی

متقاضیان آهن‌اسفنجی که عمدتا واحدهای فولادی هستند ظرف سومین هفته از آذر 1401، تقاضایی بالغ بر 106 هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند. برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که قطعی گاز صنایع احتمال کاهش بیشتر عرضه این محصول در هفته‌های بعد را مطرح کرده، باعث رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از این بازار شد. به این ترتیب در حالی که 43 هزار تن آهن‌اسفنجی با میانگین نرخ 7 هزار و 680 تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت، میانگین نرخ فروش این محصول به 9 هزار و 390 تومان رسید و در واقع متقاضیان رقابتی 22.2 درصدی برای کسب سهم از این بازار داشتند.