به گزارش اکوایران شاخص مدیران خرید بخش تولید در آمریکا برای ماه نوامبر برابر 47.6 واحد اعلام شد؛ البته میزان دقیق این شاخص در روز ابتدایی ماه دسامبر اعلام می‌شود، اما عموما شاخص اعلامی ظرف هفته پایانی ماه نزدیکی بالایی با شاخص نهایی تولیدکننده داشته و بنابراین فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا از نتیجه این داده در جهت‌گیری اقتصادی خود بهره می‌گیرند.

رکود قطعی است

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز شاخص مدیران خرید تولید آمریکا برای ماه نوامبر را برابر 50 واحد یعنی در مرز فرو رفتن اقتصاد در فاز رکود برآورد کرده بودند. این در حالی بود که شاخص مدیران خرید قطعی بخش تولید این کشور برای ماه اکتبر برابر 50.4 واحد اعلام شده بود؛ اما این شاخص برای ماه نوامبر عقب‌نشینی محسوسی داشت و تا 47.6 واحد افت را به ثبت رساند.

شاخص مدیران خرید آمریکا برای ماه نوامبر 2022 به کمترین میزان پس از ماه مه 2020 رسید؛ در حالی که محدودیت‌های وضع شده برای مهار کرونا در آمریکا ظرف ماه مارس تا ژوئن 2020 به تضعیف عملکرد بخش تولید در این کشور منجر شد، استمرار سیاست سختگیرانه انقباضی از سوی فدرال رزرو ظرف سال جاری میلادی برای مهار تورم باعث شد تا اقتصاد این کشور و دنیا در معرض فرو رفتن به رکود قرار گیرد.

مهار تورم در اولویت می‌ماند

اگرچه سقوط شاخص مدیران خرید بخش تولید در آمریکا نشان از وقوع رکود در بزرگترین اقتصاد جهانی دارد و این موضوع با فشار بر بخش تقاضا می‌تواند سیگنال کاهش نرخ موثری بر بازارهای کالایی به همراه داشته باشد، اما اغلب کامودیتی‌ها فعلا به این داده واکنش نسبتا محدودی داشتند.

با توجه به سهم فدرال رزرو در بروز این رکود با اجرای سیاست انقباضی، فعالان بازارهای کالایی امیدوارند که بانک مرکزی آمریکا برای ماه دسامبر از شدت سیاست انقباضی خود بکاهد. با این وجود احتمال رشد 75 واحدی دیگر در نرخ بهره برای ماه دسامبر نیز مطرح است، چرا که برخی از اعضای فدرال رزرو مهار تورم به هر قیمتی را درست‌ترین تصمیم در شرایط کنونی می‌دانند.