به گزارش  اکوایران، روند افزایش بهای فلزات پایه که ظرف نیمه ابتدایی ماه نوامبر در بازارهای کالایی آغاز شده بود؛ ظرف هفته سوم نوامبر ادامه نیافت و به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه 18 نوامبر شاخص قیمتی فلزات بورس لندن کاهش 3.7 درصدی را  به ثبت رساند. سخنان برخی از اعضای فدرال رزرو در خصوص لزوم استمرار سیاست سختگیرانه انقباضی، امید فعالان بازار به کاهش میزان رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر را نقش بر آب کرد، در عین حال کاهش فراتر از حد انتظار داده‌های تولید صنعتی چین برای ماه اکتبر نیز مزید بر علت شد تا احتمال تضعیف تقاضا در بازار کالاهای صنعتی  در میان مدت تقویت شده و به این ترتیب فلزات پایه در مسیر افت نرخ قرار گیرند. به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه 18 نوامبر، در معاملات آتی کامکس، مس  کاهشی 8.3 درصدی، آلومینیوم افتی 1.3 درصدی نیکل کاهشی 5.9 درصدی و روی کاهشی یک درصدی را به ثبت رساندند. این در حالی بود که در این بازه زمانی روی افزایشی 0.2 درصدی و قلع رشدی 6 درصدی را  تجربه کردند.

افزایش ریسک‌‌‌ تنش ژئوپلیتیک در شرق اروپا، با اصابت یک موشک به شرق لهستان به‌عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو خبر دیگری بود که با ایجاد واهمه میان فعالان بازارهای کالایی از تب و تاب تقاضا در بازارها کاست و از روند کاهش بهای فلزات پا یه حمایت بیشتری کرد.  

 در کنار داده‌های اقتصادی غرب و شرق که زمینه کاهش بهای فلزات پایه را فراهم کرد؛ این هفته اخباری مبنی بر صعود تعداد مبتلایان به کرونا در چین نیز  منتشر شد؛ درصورتی که دولت چین بخواهد به سیاق گذشته به سراغ قرنطینه‌های سختگیرانه برای کنترل شیوع این سویه جدید برود، باید منتظر کاهش نرخ بیشتری در بازارهای کالایی با محوریت محصولات صنعتی باشیم.   

فلز سرخ از سکه افتاد

فلز سرخ پس از تجربه صعود قیمت به سطح 8 هزار و 441 دلار به ازای هر تن تا روز جمعه یازدهم نوامبر، ظرف یک هفته اخیر وارد مسیر کاهش  نرخ شد و تا روز 18 نوامبر در معاملات نقدی بورس فلزات لندن تا 8 هزار و 47 دلار به ازای هر تن عقب نشست. در عین حال این فلز در معاملات آتی کامکس نیز سطوح قیمتی 3.9 دلار به ازای هر پوند را از دست داد و تا روز پایانی هفته گذشته به 3.64 دلار به ازای هر پوند عقب نشست. نگرانی در خصوص کاهش تقاضا برای فلز سرخ، مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی بود.

با این وجود  میزان موجودی مس در انبارهای بورسی دنیا همچنان در مرز هشدار قرار دارد، براورد می‌شود که موجودی انبارهای بورس کفاف تقاضای 5 روز دنیا را می‌دهد. تولیدکنندگان فلز سرخ در خصوص کاهش تولید و عرضه معدنی مس هشدار داده و بر این باورند که قیمت‌های فعلی به هیچ وجه منعکس‌کننده تنگنای عرضه در این بازار نیست. با توجه به محدودیت در تولید این فلز، در صورتی که خطر احتمال کاهش عرضه از میان رود، باید منتظر  جهش دیگری در نرخ این فلز در بازارهای جهانی بود.  

 رشد بهای آلومینیوم با محرک تحریم روسیه

آلومینیوم نیز ظرف 2 هفته اخیر نوسان نرخ نسبتا قابل توجهی را در بازارهای جهانی تجربه کرد؛ درحالی که وعده دولت چین برای حمایت از بخش ساخت‌وساز و کاهش محدودیت کرونایی در چین زمینه رشد بهای این فلز و صعود نرخ آن تا محدود 2 هزار و 450  دلار به ازای هر تن در معاملات  آتی کامکس و نرخ 2 هزار  و 410 دلار در معاملات نقدی بورس فلزات لندن را فراهم کرده بود، افزایش  تعداد مبتلایان به کرونا در چین سیگنالی کاهشی برای این بازار به همراه داشت که البته این سیگنال در تلاقی با خبر محدودیت پذیرش شمش آلومینیوم روسی از سوی بورس فلزات لندن خنثی شد و به این ترتیب این فلز ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه 18 نوامبر کاهشی یک درصدی داشت و در نهایت با نرخ 2 هزار و 430 دلار به ازای هر تن در معاملات آتی کامکس  به فروش رفت. با وجود مخالفت برخی صنایع تکمیل با تحریم آلومینیوم روسیه، اما بالاخره بورس فلزات لندن درصدد برآمد تا از پذیرش محصولات روسی در انبارهای خود خودداری کند، با توجه به سهم حدود 7 درصدی روسال در تولید جهانی این فلز، این محدودیت می‌تواند محرک رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشد.