به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نهایت افت 1.44 درصدی را ثبت کرد.

در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهار‌شنبه 20 هزار و 420 واحد ریزش کرد و به سطح یک میلیون و 393 هزار و 152 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز 3 هزار و 509 واحد نسبت به روز چهار‌شنبه پائین آمد و در رقم 397 هزار و 957 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 133 واحد نزول کرد و به رقم 18 هزار و 345 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 203 نماد رشد قیمت داشتند و 455 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 31 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

کاهش خروج سرمایه حقیقی

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هشتمین روز متوالی منفی شد و 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در سه هفته اخیر است.

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 96 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز اغلب گروه‌های بازار قرمزپوش بودند و تنها دو گروه سیمانی‌ها و دارویی‌ها که محصولات آن‌ها افزایش قیمت داشته‌، سبزپوش شدند. 

نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «وامید»، «پرداخت» و «شفا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «شراز» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «ددانا»، «کوثر» و «کاسپین» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، ددانا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضای بازار سهام

در معاملات شنبه 48 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش 56 درصدی به 100 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 60 درصد افزایش یافت و 329 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 47 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد فجام (شرکت جام دارو) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فجام، نمادهای پرداخت (شرکت به پرداخت ملت) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 68 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 579 میلیارد تومان بود که 36 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 587 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 175 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد حکشتی و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد 430 میلیون و 81 هزار و 222 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شتران و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس